Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

CMO: en ny förkortning för e-handelschef

Publicerad: 9 februari 2022, 09:34

Det har gått lite drygt tre år efter Martin Edenström började blogga för Resumé. Kommer rollen som CMO omvandlas till e-handelschefer, frågar han i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

E-handelMartin Edenström

I dagarna har det gått tre år sedan jag började skriva för Resumé. Redan några månader innan pandemin skrev jag om e-handelskonsulter som köpte upp svenska reklambyråer och vice versa. Då styrt av t ex direkthandeln av personbilar (D2C) á la Tesla. När Corona knackade på ett tag dumpades fort hela e-handelsansvaret i flera marknadschefers knä. Stöd togs snabbt in från de nya nischbyråerna som boomade och växte med 500% på kort tid (Omniarch). Så har det sett ut i över tre år. Så vad händer härnäst?

Forrester har en idé. De tror att 2022 blir det fjärde året då CMO halvsnabbt transformeras till fullfjädrade e-handelsägare. E-handeln väntas i år göra hela 35% av alla CMO till e-handelsansvariga ”CX-ledare”. Som äger eller påverkar all e-handel. Detta då alla touchpoints som en marknadsavdelning ansvarar för plötsligt blivit shoppable. Fullt möjliga för avslut och e-handel enligt en ”anywhere commerce” vision. Som aggressivt drivs på av teknikbolag och sociala medier för ökad egen lönsamhet.

Enligt Forrester var 24% av alla CMO redan 2019 delansvariga för e-handel. En siffra som ökade med +2% 2020 samt lika mycket året därpå för att ytterligare booma med +7% i år.

Dessutom ska hela 44% av alla amerikanska B2C-marknadschefer välja att flytta byråarbete till egna inhouse teamen under 2022. I form av mer avancerade, kreativa uppgifter. Som annars upphandlade byråer fått sköta. Allt enligt Forresters nya Global Marketing Survey och 2021 CMO Pulse Survey.

Läs mer av Martin Edenström här.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Ämnen i artikeln:

E-handelMartin Edenström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.