Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"Dags att branschen tar ansvar för de tragedier spelreklamen leder till"

Publicerad: 29 April 2019, 07:12

Foto: Andreas Elgstrand

Det är dags att bolagen som producerar spelreklam och de som upplåter sitt annonsutrymme till reklamen tar ansvar för den roll de spelar i denna viktiga fråga. Strålkastarljuset måste även riktas mot reklam- och mediebranschen, som också bör ge sig in i debatten. Det skriver sex studenter från Handelshögskolan.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamHandelshögskolan

Sedan årsskiftet har debatten kring spelbolag och deras reklam intensifierats. Både från
allmänhetens och regeringens håll har kritik riktats mot spelbolagen, som har behövt stå till svars för sin reklam. Senast nu i veckan gick civilministern ut och presenterade att en
utredning kring spelreklam kommer att tillsättas. I en debatt som handlat både om
spelbolagens existens och huruvida deras reklam bör regleras har det dock varit märkligt
tyst från reklam- och mediebranschens håll, vars intresse i frågan borde vara stort. Det är
dags att även dessa aktörer tar ansvar för reklamen och de personliga tragedier den i
förlängningen leder till.

LÄS MER: "Regeringen ska utreda förbud mot kasinoreklam"

Den nya spellagen som trädde i kraft den första januari i år har åskådliggjort lagrummets gråzon. I brist på praxis och en tydlig definition av begreppet måttfullhet, som anges i lagen, har nu licensierade spelbolag kunnat utnyttja denna gråzon i kamp om marknadsandelar. Detta har inneburit stora mängder reklam med aggressiva budskap. Samtidigt som spelbolagen har utnyttjat gråzonen har reklam- och mediebranschen backat från sitt ansvar och tacksamt mottagit de ökade reklamintäkterna.

Studier genomförda av Per Binde, forskare vid Göteborgs universitet, visar att spelreklam har negativa effekter. Resultaten visade bland annat att människor spelade oftare och för större summor pengar än vad man tänkt göra. Den självupplevda negativa påverkan från spelreklamen upplevdes vara som högst hos personer som redan hade ett missbruk. Ytterligare en studie, från Lunds universitet, visar att personer med ett spelberoende löper femton gånger högre självmordsrisk än genomsnittet av befolkningen, samma ökade risk som för personer med narkotika- och alkoholberoende.

Reklam för en sådan skadlig produkt bör således utformas med större försiktighet och ansvar, särskilt då reklamen som produceras tillsammans med till exempel influencers ofta når ut till en lättpåverkad ung, inte sällan minderårig, publik. På samma sätt som en obehagskänsla skulle uppstå om ett reklaminslag i en podcast beskrev harmonin som upplevs när fyra centiliter sprit når ut i blodomloppet bör ett reklaminslag där det entusiastiskt beskrivs roliga saker man kan köpa för stora vinstpengar väcka oro. Är detta verkligen måttfullt?

LÄS MER: "Ardalan Shekarabi: 'Omregleringen av spelmarknaden är en framgångssaga'"

Dessutom kan branschen omöjligen ha undgått det stora missnöje som finns i samhället mot den enorma mängden spelreklam och dess aggressiva utformning. Kvällstidningar som vill ses som seriösa aktörer borde fundera ett extra varv kring huruvida deras reportage om spelmissbruk verkligen bör kantas av reklam innehållande erbjudanden om bonusar och vinstchanser.

Att aktörerna i reklam- och mediebranschen negligerat sitt ansvar förklaras av den kassako som reklamen faktiskt är. Spelbolagens reklamutgifter och deras omsättning har kraftigt ökat de senaste åren, trots att det totala antalet personer som spelar om pengar har minskat. Enligt Folkhälsomyndigheten kommer upp till 79 procent av intäkterna, i spelformer så som nätcasino, bingo och spelautomater, från problemspelare. Detta innebär att pengarna som reklam- och mediebranschen ogenerat inkasserar sker på bekostnad av personer med spelmissbruk.

LÄS MER: "Spelbranschens förslag till reglering för spelreklam"

I en debatt som alltför länge riktat strålkastarljuset på spelbolagen är det dags för reklam- och mediebranschen att träda fram. Ett samhällsproblem som detta kräver att alla aktörer tar sitt ansvar, och för en bransch som påstår sig vara så progressiv borde det finnas en vilja att ligga i framkant även i denna fråga. Att ta ansvar för innehållet och plattformarna som reklamen sprids på borde därför vara en självklarhet.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamHandelshögskolan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.