Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Dags att sluta slentrianmässigt kritisera klimatarbete i eget PR-syfte

Publicerad: 17 Oktober 2019, 07:30

"Vi uppmanar till granskning, men det är dags att sluta plocka PR-poäng på att slentrianmässigt kritisera klimatarbete utan att titta på vad varje företag gör", skriver Vings Fredrik Henriksson i debatten om klimatkompensation och klimatneutralitet.


Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Inledningsvis så vill jag i denna replik säga att vi nog i grunden är överens om mycket. Hoppas jag. Men, att säga att företag generellt menar att de inte kan göra något åt sina utsläpp, som Fredrik Elisson, påstår, håller jag inte med om, åtminstone inte om jag talar för vår bransch och det arbete vi i vårt företag lägger ned på att hela tiden bli bättre på allt vi gör. Att fortsätta minska våra utsläpp, som redan idag är bland de lägsta på marknaden, är vår främsta prioritet, och det arbetet kommer aldrig att upphöra.

Vi kunde valt att begränsa oss till detta arbete, men har, som Naturvårdsverket också skriver på sin hemsida, en skyldighet att utöver att minska våra egna utsläpp, också finansiera utsläppsminskningar och klimatanpassning i låginkomstländer.

Vi väljer att investera mångmiljonbelopp i detta kompletterande arbete i utsläppsminskningsprojekt som följder de strikta krav som ställs av bland annat FN:s CDM eller Gold Standard, framtagna av WWF med flera. Vi uppmanar till granskning och att undersöka vad varje företag gör, men menar att det är dags att sluta plocka PR-poäng på att slentrianmässigt kritisera klimatarbete utan att titta på vad varje företag gör. Särskilt när det rör något vi är överens om faktiskt gör en skillnad. Vi är också eniga i att klimatkompensation inte ska kommuniceras som lösningen på allt, utan som just vad det är, ett viktigt komplement i klimatarbetet. Att klimatkompensera innebär i sig även ett ytterligare incitament att minska de egna utsläppen, eftersom det minskar kostnaderna både för energiåtgång och att utsläppen synliggörs som en tydlig kostnad.

Vi tar alltid oss an utmaningen att fortsätta produktutveckla. Vi har strävat efter att vara innovativa i över 60 år och vi kommer fortsätta vara det även framöver. Resor till Thailand som nämns som exempel står för mindre än 3 procent av våra resor. Tågresor lanserade vi åter tidigare i år, men sett till majoriteten av våra resor så behöver vi lägga fokus där vi gör störst skillnad. När det kommer till att resa på semester med flyg vill jag därför, avslutningsvis, passa på att slå ett slag för paketresor med charterflyg, som i sig är ett mer hållbart val när man ska flyga utomlands på semester. Likt att resa kollektivt innebär chartern även fördelar som transferbussar istället för individuella taxiresor, att kunna bo på något av våra hållbarhetscertifierade hotell och att flyga med närmast helt fulla flyg, vilket ger betydligt lägre utsläpp av CO2 per passagerare jämfört med genomsnittet för flygbolag i Europa.

Så igen, iklädda ledartröjan ser vi att vi måste ta ansvar både för utsläppsminskning och för de utsläpp vi genererar. Varje steg i företags strävan att göra saker ännu bättre är viktiga, och inget företag kan säga sig vara i mål med sitt hållbarhetsarbete, någon gång, men en viktig del i driva på förändring är också att transparent berätta om det klimatarbete som görs i stort som smått.

Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.