Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

"Dags för guldägg i Action Marketing"

Publicerad: 30 januari 2013, 12:48

Inom fem år kommer det första Guldägget delas ut för bästa Action Marketing-kampanj. Det skriver Pontus Granath från Action People, i ett debattinlägg på Resumé.


Även om Action Marketing inte blir en ny kategori för guldägget nästa år, är det rimligt att reklamkanalen nu lyfts upp som ett kreativt och starkt köputlösande media på svenska mediebyråer.

Av tradition arbetar mediebyråerna idag främst med reklamkanalerna; TV, print, radio och internet. På reklambyråerna finns ett fokus på trafikdrivande reklam vilket bidrar till att vi har mycket annonsering i dessa medier. Reklammakare är av tradition mer intresserade av att uttrycka sig i bild, text, film än via försäljande demonstratörer i integrerade kampanjer.

För dagligvaruhandeln och dess leverantörer betyder det att de ofta får en missvisande bild av möjligheterna. I Sveriges 4700 matbutiker tas nämligen 70 procent av köpbesluten i butik varför en av de mest bortglömda reklamkanalerna bland mediebyråerna och reklambyråerna torde vara Action Marketing eller på mindre glamorös svenska; produktdemonstrationer i butik.

Samtidigt genomförs fler än 110 000 demonstrationer varje år i svenska butiker och mediekanalen både utvecklas och växer nu. Det är leverantörerna som drivit produktdemonstrationerna men nu satsar även butikerna på egna demonstrationer. De vet att ju närmare köptillfället du påverkar köpbeslutet desto bättre resultat. Det råder nu en kamp om de bäst säljande demonstratörerna på marknaden.

Reklambyråerna har designat varumärkena på hyllorna, de gör direktreklamen som driver trafik, ligger bakom säljtävlingar för kunderna, utformar kuponger, displaymaterial men integrerar sällan demonstrationer i större kampanjsammanhang. Men det finns en trend nu där flera företag (med produkter som kaffe, chips, fryspizza, choklad) arbetar aktivt med att integrera demonstrationsaktiviteter i annan marknadsföring, har ett väl genomtänkt erbjudande med tydlig avsändare.

Action Marketing är ett idag ett långt utvecklat reklammedia med ökande och mätbar omsättning på svenska marknaden. Frågan är vilket år det första guldägget kommer delas ut. Att det sker inom fem är rimligt med tanke på mediets alla kreativa möjligheter.

Pontus Granath, Action People

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.