Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Dags för pr-branschen att ställa om

Publicerad: 11 September 2020, 11:34

Under våren har många företag och branscher visat en otrolig omställningskraft. Samtidigt står pr-byråerna kvar och stampar. Det anser Hannah Resare Monsén och Sara Valtersson, grundare av z.network som nu gett ut en alternativ handbok i pr.


Ämnen i artikeln:

WestanderPRPR-Byråer

Coronavåren tvingade oss att tänka om. Vi har fått hitta nya sätt att ses, jobba och umgås. Företag har tvingats bli kreativa både när det kommer till sin affär, men även till hur arbetet ska utföras och organisationen struktureras.

Kommunikationsbranschen är som bekant hårt drabbad, men trots det verkar viljan att ställa om saknas. Under onsdagen kom Westander ut med en ny upplaga av den klassiska Pr- handboken. En handbok som vi själva har fått läsa när vi var nya i branschen eftersom den innehåller tips om hur man går tillväga som pr-konsult. Nytt för i år är bland annat tips-sidorna om ”Twitter” och ”digitalisering”.

Traditionell pr i all ära – men är det inte på tiden att vi uppdaterar branschen och slutar se ”digitalisering” som en trend? I tider som dessa, när företag behöver kreativitet, innovation och affärstänk, måste ett digitalt pr-tänk vara en självklarhet.

Så varför delar vi då fortfarande upp pr och marknad i två olika läger där ”köpt” och ”förtjänat” verkar ses som två motsatser? Trots att kommunikationsbyråernas kanske största uppgift är att digitalisera och stärka kundens affär så verkar byråerna själva inte ha uppdaterat sin affärsmodell sedan millennieskiftet.

Vi på z.network tror att branschen kan bättre. Och detta grundar vi på tre saker:

1) Vi arbetar efter gamla organisationsstrukturer där seniorer är just… seniorer. Och unga digitala experter får arbeta sig upp i sex år innan någon verkligen börjar lyssna på vad de kan. Motsägelsefullt? Ja. I dessa tider måste vi kunna se bortom ålder och erfarenhet och börja värdera pr-tänk och digital kreativitet på riktigt, oavsett om du är X, Y eller Z.

2) Byråer arbetar efter uråldriga affärsmodeller. När branschen går på knäna med minskade affärer, permitteringar och experter som står utan jobb måste vi våga ifrågasätta den traditionella byråmodellen. Coronapandemin har bevisat att företag behöver ställa om, och att människor är mer än benägna att göra detta.

3) Samma röster hörs hela tiden. Vi måste förstå att vi lever i en snabbrörlig värld där du kan bli influencer eller TikTok-profil över en natt. Så låt oss lyssna och lära från personer i olika åldrar, med olika erfarenheter, och med olika kompetenser för att bredda våra perspektiv och uppdatera pr-hantverket.

Branschen måste sluta fega. Vi måste våga ifrågasätta pr-yrket, bredda synen på pr och uppdatera sättet vi jobbar på. Vad är det egentligen vi sysslar med? Vad är pr? Mycket mer än att ringa journalister och skriva pressmeddelanden, enligt oss.

För att lyfta nya perspektiv på pr så har vi gjort en alternativ handbok som vi kallar Pr-guiden. Självklart 100 procent digital. Läs den här:  

Tack till våra medförfattare och experter i guiden; Sofia Boman, Simon Sjögren, My Olsson, Edit Brunner, Richard Ntege, Ebba Seidlitz och Liam Kalevi.


Hannah Resare Monsén, grundare z.network

Sara Valtersson, grundare z.network

Ämnen i artikeln:

WestanderPRPR-Byråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.