Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Dags för SVT att redovisa sina intäkter"

Publicerad: 14 Mars 2013, 23:40

Carl-Oskar Bohlin och Lars Beckman

Foto: Pressbild: Riksdagen

"SVT bör snarast redovisa de kommersiella intäkterna för Melodifestivalen för att visa att SVT är transparenta med sin hantering av medel som inte härrör från licensbetalarna." Det skriver de moderata riksdagsledamöterna Carl-Oskar Bohlin och Lars Beckman i en debattartikel på Resumé.


Den svenska uttagningen till Melodifestivalen är nu avslutad och vi som är varma anhängare av Melodifestivalen vill lyfta på hatten för ett väl genomfört programkoncept. Även om det säkert finns en och annan besviken person bland majoriteten som röstade på en annan vinnare så kommer självklart Robin att representera Sverige på ett sätt som gör att vi kanske även nästa år får arrangera den internationella finalen?

Sveriges Television har ett viktigt uppdrag givet av Sveriges Riksdag och Regering genom att vara ett TV- och radioföretag i allmänhetens tjänst. I det uppdraget ligger självklart också en öppenhet och transparens mot allmänheten och uppdragsgivarna.

I SR Ekots lördagsintervju uppgav Sveriges televisions vd Eva Hamilton att nettokostnaden för det framgångsrika kommersiella TV-konceptet Melodifestivalen uppgick till 2 miljoner kronor. Det är en siffra som förefaller vara anmärkningsvärt låg i sammanhanget. Vi har noterat att när vi går och tankar, eller handlar på en livsmedelskedja eller köper en chokladkaka så möts vi av SVT:s varumärke Melodifestivalen i ett kommersiellt sammanhang.

Till och med när vi ser på TV4 möts vi av reklam från kommersiella företag som talar om att de är sponsorer till SVT Melodifestivalen.

Det torde inte råda något tvivel om att SVT Melodifestivalen är en av de kommersiellt mest gångbara TV-produktionerna genom tiderna i Sverige. Vilket arrangemang slår egentligen Melodifestivalen med dess nationella räckvidd och biljettintäkter. För att därtill inte nämna försäljning av skivor, försäljning av ringsignaler och stora intäkter från dem som ringer in och röstar. Utöver det, stora sponsorintäkter till SVT från företag som vill associeras med SVT Melodifestivalen.

Vi menar att Eva Hamilton i den anda av öppenhet och transparens som bör råda hos TV och radio i allmänhetens tjänst nu borde öppna upp för att redovisa hur stora kommersiella intäkter som SVT har på sitt koncept Melodifestivalen. Är det den beräkning som Aftonbladet har gjort av arrangemanget som visar att de kommersiella intäkterna uppgår till runt 30 miljoner och att omsättningen totalt sett landar på över 100 miljoner? Om så skulle vara fallet har alltså SVT en egentlig kostnad på arrangemanget som vida överstiger de 2 miljoner som man uppgav i lördags men som finansieras genom kommersiella intäkter istället för utlagda licenspengar.

SVT bör snarast redovisa de kommersiella intäkterna för arrangemanget för att visa att SVT är transparenta med sin hantering av medel som inte härrör från licensbetalarna. Om så inte sker finns en problematisk sammanblandning av licensmedel och kommersiella intäkter. Låt oss avsluta med att citera den nyligen avslutade villkorsutredningen för public service.

"Genom redovisningen bör en tydlig bild ges av i vilken omfattning sponsrade program förekommit. Av redovisningen bör lämpligen framgå vilka evenemang som sponsrats, hur många sändningar de sponsrade evenemangen totalt omfattat och med vilket belopp sponsringsbidrag totalt mottagits."

Lars Beckman
Moderat Riksdagsledamot Gävleborg

Carl-Oskar Bohlin
Moderat Riksdagsledamot Dalarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.