Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Därför är det bäst att lansera produkter i början av året

Publicerad: 14 januari 2021, 09:55

2019 års vinnare i Eurovision Song Contest var nederländska Duncan Laurence.

Foto: TT/Montage

Årets första Beteendebank tittar närmare på varför vi oftast minns de första och de sista Eurovision Song Contest-bidragen först – och varför vi ska låta det styra tajmingen av nästa produktlansering.


Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Snart börjar galasäsongen, då förra årets bästa musik, film och allt annat, ska utses. Men är det bara kvalitet som avgör vilka som prisas? Eurovision Song Contest-fans är väl medvetna om att de som sjunger antingen först eller sist i tävlingen anses ha bäst chanser och forskningen stöttar faktiskt detta antagande. Seriepositionseffekten innebär nämligen att vi bäst minns saker i början och slutet av en serie fenomen. 

Vad säger forskningen?
I en studie uppmanades till exempel collegestudenter att nämna USA:s samtliga presidenter. De fick fem minuter på sig för att skriva ner så många de kunde komma på, antingen i kronologisk ordning eller så som presidenterna dök upp i minnet. Sannolikheten att bli ihågkommen som president ökade väldigt markant om man var bland antingen de första eller sista att leda landet. Stack ut gjorde enbart Lincoln, som trots att han befinner sig historiskt i mitten var president under det amerikanska inbördeskriget och därför verkade vara tillräckligt minnesvärd för att utmana biaset

En annan studie ville testa hur språkkunnighet påverkade seriepositionseffekten. Deltog gjorde personer med koreanska som modersmål, men som även talade engelska. De fick höra en kedja av 20 ord och ombads sedan upprepa så många de kunde. Deltagarna var lite bättre på att minnas ord i början av kedjan på sitt modersmål än på engelska. Vi kan alltså räkna med att när vi tar del av internationella nyheter och kultur har vi som svårast att minnas informationen i mitten av en kedja. 

Och vad betyder det?
Enligt forskningen är det alltså rätt osmart att lansera en produkt i mitten av året om man hoppas på att bli ihågkommen eller prisad. Vi kan inte ändra hur minnet fungerar, men vi kan göra oss medvetna om att föremål och händelser i mitten av en serie lätt blir vaga för oss eller helt faller i glömska. Nästa gång du gör en presentation, placera därför den viktigaste informationen i början eller slutet. För den som bygger en webshop eller presenterar annan information en masse på sin hemsida är funktioner som att kunna gilla och filtrera innehållet måsten för att inte föremålen i mitten av flödet helt ska glömmas bort. 

Beate Undén, beteendevetare, Rodolfo

Källor 

Roediger, H. L., & Crowder, R. G. (1976). A serial position effect in recall of United States presidents. Bulletin of the psychonomic society, 8(4), 275-278.

Yoo, J., & Kaushanskaya, M. (2016). Serial-position effects on a free-recall task in bilinguals. Memory, 24(3), 409-422.

 

Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.