Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Därför är det dags att slänga dina visitkort”

Publicerad: 26 september 2016, 11:38

Moa Blomkvist och Caroline Birgersson, digitala innehållsstrateger från Birger&Blom.

Foto: Pressbild

De sista monopolgubbarna i mustasch och svart cylinderhatt har passerat "GÅ". Spelreglerna har skrivits om och de tjusigaste kontorsadresserna hittar ni på första sidan i Googles söknätverk, skriver Moa Blomkvist och Caroline Birgersson.


Strandvägen är bättre än Hornsgatan och Stockholm bättre än Västerås, sägs det, samtidigt som det viftas med visitkort precis som om de vore monopolpengar. Men spelets regler har sedan länge förändrats. Oavsett hur nära du än sitter dina kunder så är webben ändå närmast. För precis som en verksamhet tidigare var beroende av sitt centrala läge i stan, så är den digitala affären lika beroende av ett bra läge på Google. Resultaten i sökfältet öppnar fler dörrar än vilken gata som helst, så varför inte äga så många ingångar som möjligt?

Trots det fortsätter förvånansvärt många företag att nöta på trappstegen av marmor och lyfta på hatten för dyra gatuadresser, samtidigt som den digitala identiteten får en ansträngd budget. Men det är kanske så det måste bli när endast åtta av tio styrelseledamöter saknar digital kompetens, enligt en granskning som DI Digital gjorde av OMXS30-bolagen i början av året.

De sista monopolgubbarna i mustasch och svart cylinderhatt har passerat "GÅ". Kungsgatan är värd 5000 kr i Monopol, men genererar inget värde för dem som aldrig rör sig i innerstan. Därför byggs det inget imperium av att du viftar med din adress. Ett imperium byggs när du kan stimulera dina kunder genom att i någon form bidra till deras intresseområden, i den situation kunden befinner sig i för tillfället. Läget, byggnaden och lokalen konkurrerar inte bara med den tillgänglighet som de responsiva webbplatserna levererar och den direkta servicegraden de tjänstedrivna apparna ger; besöksadressen konkurrerar även med utvecklingen av Virtual Reality, där Google dessutom satsar på att sätta standarden för mobil VR med den nya plattformen Daydream.

Idag går tillgänglighet före allt och en simpel webbadress står därför högre i kurs än en innerstadsadress. En digital närvaro är som att ha flera skyltfönster utspridda i varje gathörn. Om du inte bjuder på en digital upplevelse placeras du tyvärr på den där bakgatan, utan belysning och exponering.

Det är nu dina kunder snurrar sin kontorsstol eller väntar i lunchkön samtidigt som de jämför dig med dina konkurrenter. Det är nu de vill ha mer information för att kunna fatta ett beslut och det är nu ni kan dra nytta av att vara där kunden är. Ändå är den digitala närvaron oftast sekundär, inaktuell och ouppdaterad. Det märks inte minst på intresset i styrelserummen.

Därför är det dags att slänga dina visitkort med trycksvärta lika svart som döden. För den tid du kommer ifrån är just det – död.

Moa Blomkvist och Caroline Birgersson
Digitala innehållsstrateger på Birger&Blom.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.