Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Därför är Telias gräddfil till Facebook livsfarlig för medierna”

Publicerad: 30 Maj 2016, 13:34

Ehsan Fadakar.

Foto: Pressbild

Telias gräddfil till Facebook i kombination med traditionella mediers (o)strategiska satsningar har skapat en livsfarlig cocktail för oberoende journalistik i Sverige, skriver Ehsan Fadakar, sociala medier-chef på Schibsted.


Ämnen i artikeln:

TeliaEhsan FadakarNätneutralitetFacebookAftonbladetMediebranschen

Bakgrunden känner de flesta till. Telia erbjuder sina kunder ett abonnemang där de får surfa helt fritt och hur mycket de vill på utvalda sociala plattformar som Twitter, KiK, Instagram, Whatsapp, Messenger och Facebook. De fyra sista ägs av Facebook. Kampanjen, som gick under namnet #hatahat, kom med någon sorts uppmaning om att agera "schysst" i sociala medier. Hur detta ska följas upp är det ingen som vet.

LÄS MER: Fri surf för Teliakunder – så länge du är schysst i sociala medier

Men nu till själva problemet.

Först och främst. Amerikanska sociala plattformar är allt annat än "schyssta". Mängden hat, trakasserier och mobbning du hittar på Facebook och Twitter är nästintill omöjlig att mäta, desto mindre att handskas med. De flesta svenska mediehus använder sig av Facebooks plugin för kommentarer. I stort sett alla har dessutom Facebooksidor som man uppdaterar med innehåll. I den bästa av världar hade samarbetet lett till att vi erbjuder innehåll på plattformen mot att Facebook tar ansvar för kommentarerna som skrivs där. Men vi lever inte i den bästa av världar. I dag lägger traditionella medier miljontals kronor per år på att modererera och handskas med allt näthat som väller fram på olika Facebooksidor. Vi gör detta trots att det är Facebooks plattform och användare.

LÄS MER: Bryter Telias nya kampanj mot nätneutraliteten?

I Tyskland - där hatet mot flyktingar varit enormt på Facebook - försökte jurister ställa Facebook till svars utan några större framgångar. Anledningen? Enligt tysk lag kan man inte åtala ett bolag för brott. Och Facebook har organiserat sig på ett sätt som gör det omöjligt att ställa en enskild person inför rätta.
Är det rimligt att Telia ger en gräddfil till en aktör som aktivt undviker att ta ansvar över vad som sker på plattformen?

LÄS MER: Svenska publicister: Telias kampanj ett hot mot pressfriheten

Facebooks snabba expansion i västvärlden bygger på flera faktorer, men två som direkt påverkar traditionella mediehus sticker ut: innehåll och användarupplevelse.
En sak som påverkar användarupplevelsen allra mest är snabbhet. Det är oerhört frustrerande att vänta på att saker ska ladda. Facebook förstår förstås detta och satsar stenhårt på att snabba på allt det innehåll som syns på plattformen för sina användare. Satsningen på Instant Articles och native video är ett steg i den processen. Man samlar innehåll, annonshantering och andra taggar på ett och samma ställe och kan därmed dra ner laddtiderna betydligt.

Men det finns en faktor som vi sällan pratar om. En artikel som kommer i Instant Articles laddar i bakgrunden innan du ens valt att klicka på den. Så fort du skrollar förbi börjar den ladda. När du väl klickar på inlägget så är den klar att visas och därför upplevs laddtiderna som blixtsnabba. Detta gäller inte minst native video där Facebooks enorma ökning av antalet visningar har drivits framåt av autoplay.
Det finns en baksida av detta. Att ständigt ladda innehåll äter väldigt mycket data. För att fortsätta kunna erbjuda en användarupplevelse i världsklass behöver användarna antingen ha wifi eller.... gratis surf.

Traditionella medier kan förstås erbjuda detsamma. Så fort du skrollar fram en artikel i en app kan vi se till att innehållet, annonserna och allt annat laddas i bakgrunden. Men inom en snar framtid kommer du kanske inte ha någon surfpott kvar.
Det innebär därmed att vi helt enkelt inte kan konkurrera med Facebook på lika villkor. Det blir svårare att erbjuda en användarupplevelse med i världsklass med de ojämna förutsättningar som Telia nu skapat.

LÄS MER: Efter Teliakritiken: Regeringen bjuder in mediecheferna

Om användarupplevelse är en sak, så är innehåll något helt annat. Här är vi själva helt och hållet ansvariga för den situation som uppstått. Under 5-7 år har de flesta traditionella medier haft någon sorts närvaro på Facebook. Vi har lagt ut länkar till sajten och jagat följare. De flesta är nu helt och hållet beroende av trafiken från Facebook. Den trafiken är begagnad, dvs andrahand, och i den digitala världen finns det inget vintagevärde. Den är redan svår att tjäna pengar på, men de strategiska misstagen går djupare än så. Många medieaktörer har av någon anledning valt att låta innehåll för användare från Facebook vara helt gratis. De tar bort betalväggar, skalar bort annonserna och erbjuder en sorts snabbversion av sitt innehåll.

Förra veckan publicerade jag en artikel i norska Dagens Naeringsliv. Den artikeln var låst på DN.no, men om användarna tog omvägen via Facebook så var den helt öppen och gratis. I den ständiga jakten på fler läsare så har man börjat ge bort sitt innehåll och sin relation till sina användare helt gratis. Vad skapar det för beteende om vi - genom ovan nämnda lösningar - uppmanar våra användare att söka sig till Facebook för att läsa oss gratis? Om vi vet att trafik från Facebook är på botten av intäktstrappan, varför gör vi den ännu mer ekonomisk värdelös?

Många publicister vågar inte stöta sig med varken Facebook eller dess användare och därför lägger man sig platt. Den här vägen - som vi själva är delvis skyldiga till att ha tagit - leder tyvärr mot botten.

Slutligen. Om nu Telia vill ta ansvar för samtalsklimatet på nätet så borde man förstå att de skyndar på en polariserande utveckling i samhället. Gratis surf är som skattelättnader. Man gör det för att man vill uppmana folk att byta sitt beteende. Vill Telia att svenskar ska få sin journalistik enbart via sociala medier? Förstår Telia hur Facebooks algoritmer fungerar och vilken effekt de har i vilken information folk nås av?

Att aktivt uppmana svenskar att ta del av en filtrerad värld är fel väg framåt för Sverige. Mer än någonsin behöver vi få våra övertygelser utmanade, inte bekräftade.
Det är exakt vad Telias gräddfil i slutändan leder till.

Ehsan Fadakar
Head of social strategy, Schibsted Publishing

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.