Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Därför bad jag Peter Eriksson om ursäkt

Publicerad: 15 April 2014, 20:48

Jan Scherman.

Foto: Björn Elgstrand.

Casten Almqvists slirar på sanningen. Det skriver hans företrädare Jan Scherman som här i detalj berättar om TV4:s möte med KU för två år sedan.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanCasten AlmqvistPeter ErikssonNyhetsbolagetTV4

Eftersom det finns en avvikande mening om vad som hände på Konstitutionsutskottet möte den 8 maj 2012 så har jag gått tillbaka till det talarmanus Casten Almqvist och jag gemensamt tog fram. Och de bilder som illustrerade det vi sade. Allt förbereddes noga dagen innan på Bonniers huvudkontor på Kungsgatan. Med flera inblandade.

Det var f.ö. TV4:s konsult i lobbyingfrågor, Christina Bellander, som slog larm om den mp-motion som föreslog sänkt reklamtid per timme från 12 till 8 minuter. Jag kontaktade KU:s ordförande Peter Eriksson och bad om tid för TV4 att uppvakta utskottet, vilket beviljades. Vi fick 15 minuter. Inpressat före utskottets möte med Fredrik Reinfeldt.

Casten var angelägen om att inleda, och han satte därför också tonen.

På punkt efter punkt beskrevs TV4:s särart i förhållande till andra kommersiella tv-kanaler. Programutbudet inte bara underhållning, utan nyheter lokalt och nationellt, samhällsprogram, drama och svensk film. Betoning på lokalt tv på många platser i Sverige, fler än SVT. Hela 25, och många anställda ute i landet. Höga siffror som framfördes med stolthet. Lokalt och totalt.

Vi växelpratade och stödde varandra i beskrivningen av denna särart.

Så kom vi till den avgörande punkten – motionen om sänkt reklamtid som Casten berättade skulle leda till minskade intäkter med 1 000 miljoner för TV4. Just det 1 miljard kronor. Genom att det var svensk lag som skulle ändras så skulle också regeländringen nästan enbart drabba TV4. Vi slog fast att vi inte exakt kunde bedöma konsekvenserna , men alldeles självfallet var vår särart hotad. Just så beskrevs konsekvensen av minskad reklamtid. Det låg i linje med hur TV4 agerat under många år för att få reklamregler av samma slag som TV3 och Kanal 5 som sänder från utlandet.

Löfte om att fortsätta utveckla vår särart? Nej, snarare något mycket mer – hot om att helt eller delvis avveckla denna särart om reklamtiden skulle minska från 12 till 8 minuter. En utfästelse om att fortsätta vara kommersiellt finansierad public service, men med obehaglig baksida för jobben och publicistiken om vi inte fick behålla vår nuvarande reklamtid.

Längs KU:s avlånga mötesbord var det fullsatt och det satt fler personer på stolarna längs ena väggen. Ingen kunde i sin livligaste fantasi ha uppfattat att det fanns minsta lilla risk för nedläggning av TV4:s 25 lokaltv-stationer knappt två år senare. När jag pratat med Peter Eriksson är han entydig – utskottet uppfattade både hotet och utfästelsen. Under förutsättning att motionen inte gick igenom. Och det gjorde den inte. Jag har nu sagt till samme Eriksson att det jag sade på KU-mötet var min bestämda övertygelse och det jag var övertygad om var sanningen. Ingenting annat än sanningen. Jag har beklagat att han känner sig lurad, och har bett om ursäkt för egen del. Handlade i högsta grad i god tro.

Självfallet trodde inte heller någon av de närvarande att lokalt innehåll skulle kunna vara väderrapportering eller inspelning av Gladiatorerna i Karlstad. Kan man därmed uttolka nationella nyheter till att vara riksvädret? Utrikesbevakning temperaturangivelser från ett antal stora städer runt om i världen? Den här typen av absurda och lätt byråkratiska påhitt är f.ö ganska typiskt för monopolliknande företag. Hittills dock artfrämmande för TV4.

Gillar det TV4 där jag jobbade i 21 år. Blev ju en del av själen och hjärtat för resten av livet.  Effektivisera och förändra för att säkerställa det som varit framgångsrikt är självklart. Lokaltv:n liksom allt annat har under årens lopp genomlevt många besparingar. Förändringsarbete tar aldrig slut. Det är evigt. Ogillar dock det som händer nu, det som började med nedläggningen av TV4 News för ett år sedan.

Jag har självfallet inget skäl att i detalj diskutera TV4:s nedläggningsbeslut - om det inte varit för att min parhäst under KU-uppvaktningen nu påstår en massa saker om mötet, som ingen annan känner igen. Det där att elegant glida på sanningen, vrida och vända på det som hänt och köra med smart skruvade uttolkningar brukar ju politiker själva bli kritiserade för emellanåt. Men den här gången kom alltså glidningen från annat håll.

Den "tro" som i övrigt väglett beslutet begriper jag lika lite av som många andra. Alltså, notera att det är ordet "tro" som gör att 140 jobb ska bort. Visst, medievärlden inkluderat tv, förändras. Det är inget nytt, och det har gått fort i flera år. Pågick för fullt när vi vara på KU-mötet. Vi är många som tittar i kristallkulorna och försöker förstå.

Är själv just nu
i New York och träffar folk i mediebranschen för att utbyta tankar. Utgår från att TV4 vet det vi alla i branschen vet, och spekulerar kring. Om nu inte någon tittat in i en alldeles unik kristallkula och sett fantastiska saker som föranleder dramatiska beslut nu och genast.

Förändringarna med t.ex Netflix, HBO och många andra som kliver in i Sverige med sina play-tjänster har förstås satt tryck på det som är underhållnings-tv. Men också inneburit ett starkt ökat intresse för nationellt producerade tv-program och inte minst ökat intresset för nyheter. Det som händer nära blir allt viktigare. Lokala nyheter kan distribueras på många olika sätt. Det skapar nya möjligheter och nya intjäningsmöjligheter. Tittarsiffror på lokala nyheter i både TV4 och SVT visar på starkt och stabilt tittande. Ibland högre siffror än för rikssändningar.

TV4:s beslut
är väl mest ett uttryck för marginalmaximering av den modell som TV3:s ägare Jan Stenbeck satte i system på sin tid.

När det får till konsekvens att det blir SVT kvar som har lokala tv-nyhetssändningar samt ett antal lokala tidningar så skickar det en stark signal till det politiska systemet.

TV4 skapades av två fantastiska entreprenörer, Ingemar Leijonborg och Gunnar Bergvall. Flera modiga privata företag ställde upp med riskvilligt kapital. Men TV4 blev hela Sveriges tv-kanal genom en politisk konstruktion som handlade om att SVT behövde konkurrens. Kommersiellt finansierad public service. TV4 fick ett distributionsmonopol och med tiden bra reklamregler och avskaffad koncessionsavgift. En effektiv balansgång mellan publicistik och affär. Men också klok mediepolitik, som nu alltså havererat.

Jag tycker det är dags
för en ny parlamentarisk utredning om vad som kan göras när marknaden sviker.

Det kanske är så att SVT bör ges förstärkta resurser för att bättre klara sitt ensamuppdrag. Kanske rentav utökade kommersiella intäkter, vilket jag tidigare varit motståndare till. Det kanske är så att presstödet ska byggas ut så att tidningar ute landet kan satsa mer på sina lokalt distribuerade tv-nyheter.

Och vad händer
förresten nästa gång någon motionerar om sänkt reklamtid i tv? Snacka om vädret är kanske inte det starkaste motargumentet!?

Jan Scherman
Tidigare vd för TV4, numera stategisk tv-rådgivare åt Aftonbladet.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev