Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Därför behövs Guldägget så mycket just nu

Publicerad: 25 Maj 2020, 11:22

Kan man tävla i reklam? Det är kanske en lika uttjatad fråga som varenda Eurovisions ”kan man tävla i musik?” Men i år blir frågan mer aktuell. Kan en reklamtävling vara viktig mitt i en pandemi? Jag skulle säga kanske viktigare än vanligtvis, skriver Guldäggets juryordförande Hedvig Hagwall Bruckner.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetGuldägget

Ett vanligt år skulle jag säga att Guldägget är viktigt därför att det visar hur kreativ marknadskommunikation gör skillnad. Att man med vassa insikter, unika lösningar och professionellt hantverk kan nå ut, och in, till mottagare på ett ojämförbart effektivt sätt. 

Att det är en viktig tävling som lyfter företagsledningar, kommunikationsavdelningar och marknadschefer som föredömligt visar vägen med det som ibland kan ses som vågat men egentligen är det enda rätta – kommunikation som syns och märks. 

Att den spelar stor roll genom att lyfta nya talanger med en mångfald av erfarenheter och bakgrunder, men också genom att visa att erfarenhet och kompetens kan ligga till grund för enastående kreativitet i många, många år.

Men i år tänker jag att Guldägget är viktigt av ett annat skäl. Efter mer än tio veckors socialt distanserande i en minst sagt svajig tillvaro blir behovet av sammanhang så smärtsamt tydligt. Även om det fungerar förvånansvärt bra med Teams-möten och hemarbete fattas mig något så mycket att det gör ont. Jag saknar inte bara min familj och mina vänner, jag saknar även mina kollegor, samarbetspartners och kunder. Och inte bara ur någon slags ”trevlighetsperspektiv”. Det står plötsligt så klart för mig hur mycket vi ger varandra varenda dag. Att det är i våra möten, de korta samtalen över lunchen, småsnacket på inspelningen, garvet i hissen, som de där insikterna och idéerna får sin livsnäring. 

Ett vanligt år hyllar vi det utbytet med bland annat en hejdundrande Guldäggsfest. Jag har inte riktigt sett det så tidigare, men känner det så starkt nu. Guldägget är viktigt för att vi under den kvällen kan glädjas åt allt det där vi skapat tillsammans. Projektledare, produktionsledare, planners, receptionister, marknadsdirektörer, produktchefer, regissörer, fotografer, formgivare, originalare – alla är vi med och firar. Och det skulle jag så gärna önska att årets Guldägg också kan bli, en hyllning till ALLA som gör det här möjligt. 

Även om årets gala inte blir en festkväll där vi kan kramas, gasta högt och skåla vitt och brett hoppas jag att alla byråer och företag som deltagit i tävlingen tar chansen att samlas om än inte fysiskt så i alla fall digitalt på fredag. Att ni ser det som en möjlighet att skapa lite gemenskap och sammanhang. 

Förhoppningsvis får vi återgå till en mer normal tillvaro där vi ses i en inte allt för avlägsen framtid, och de som har lyckats hålla samtalet och utbytet bubblande kommer då att ha ett stort försprång. För kommunikation är aldrig något man sysslar med ensam. Och du vet aldrig vem det är du kommer att skapa det unika tillsammans med nästa gång. 

Hämta din digitala biljett här så ses vi på fredag den 29 maj kl 13-14.30

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King och ordförande i Guldägget 2020

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.