Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Därför bör du kompetensutveckla dina anställda”

Publicerad: 25 Maj 2016, 12:41

Martin Linder på Unionen.

Foto: Thron Ullberg

Att utveckla sin personal är ett bättre sätt att kompetensväxla än att göra sig av med folk och plocka in nya. Det skriver Unionens förbundsordförande Martin Linder.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheUnionen

Johan Såthe skriver i sin fredagskrönika att alla behöver kompetensväxla och att ansvaret vilar både på arbetsgivaren och den anställde. Jag är glad över att frågan om kompetensutveckling uppmärksammas av Resumé. När jag träffar företag och pratar om utmaningar för verksamheten ligger kompetensfrågan alltid högst på dagordningen. Det handlar om att säkerställa konkurrenskraft och företagets överlevnad. Utan förnyelse, nya produkter och tjänster och att vara lite bättre än konkurrenterna, riskerar man att slås ut.

För att denna förnyelse ska ske krävs att företaget hittar rätt kompetens att anställa, men det många tyvärr glömmer är att den största kompetensreserven finns i företagen. Som arbetsgivare måste man bli bättre på att se att den finns där. Vi pratar om en ofta underutnyttjad resurs som, om den hanteras rätt, kommer att leverera lönsamhet för företaget.

Det behöver ske en kontinuerlig uppgradering av kompetensen hos de redan anställda. Den digitala omställningen gör frågan än mer akut. Det behövs en rad förändringar som ligger på samhället att lösa, som tillgång till utbildningar anpassade företagens behov som kan kombineras med ett arbete, finansiering och validering av kompetens. Men, den viktigaste insatsen måste ske i företagen – av framsynta ledare.

Johan Såthe menar att arbetsgivaren har ett ansvar att erbjuda meningsfulla arbetsuppgifter, men jag har en lite annan ingång. Arbetsgivaren har ett ansvar för att företaget går bra och att se till att alla anställda har en möjlighet att bidra till just det. Levde man efter den devisen vore det självklart att kompetensutveckla löpande, oavsett ålder på de anställda.

Särskilt viktigt borde detta vara i företag inom media- och reklambranschen som säljer unika erbjudanden till kunder baserade på kunskapen hos de anställda. Företagets enda tillgång är alltså den kunskap de anställda besitter och kan förmedla till kunderna. Investeringar i utbildning för de anställda borde då vara ett enkelt beslut att ta.

Det utesluter förstås inte att man inte ibland behöver anställa kompetens utifrån, men det får inte vara en följd av att man har försummat att utveckla den personal man redan har. Det vore dessutom ett orimligt dyrt sätt att "kompetensväxla".

Har man som anställd själv ett ansvar för sin kompetensutveckling? Självklart! Men det kräver också att var och en får rätt förutsättningar. Det handlar bland annat om att få vägledning och möjlighet att skapa sig en bild av företagets framtida kompetensbehov. Då kan man bättre medverka i planeringen av sin kompetensutveckling. Men, det är arbetsgivarens ansvar att stå för kostnader för utbildning som krävs för att klara jobbet idag och i morgon och chefens ansvar att planera för att den genomförs.

Martin Linder
Unionens förbundsordförande

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Johan SåtheUnionen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.