Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Elaine Eksvärd: Därför borde svenska politiker inte utnyttja Ukrainas flagga

Plötsligt tycks alla partier hittat till den gula och blåa färgburken. Att driva sakpolitiska intressen och stjäla grafik från ett land i krig, det anser jag vara varumärkesstöld. Det skriver retorikexperten Elaine Eksvärd i en debattartikel.

Publicerad: 3 mars 2022, 09:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Elaine Eksvärd.

Foto: Sören Andersson.


Ämnen i artikeln:

UkrainakrigetMiljöpartietModeraternaPer Bolund

I flödet ser vi nu delar av våra politiska partier drapera sitt flöde i Ukrainas flagga på lite olika sätt. Men var går gränsen för när det inte längre är okej att utnyttja grafiken från ett land i krig? När man är ute efter att putsa sitt eget varumärke eller marknadsföra sina sakpolitiska intressen?

Det är inte bara politiker som passar på att utnyttja Ukrainas färger i sin grafik. Plötsligt berättar även kändisar hur de vid ett starkt ögonblick träffat en ukrainsk kändiskollega för tjugo år sedan. Plötsligt har bandet till landet vuxit sig starkare i denna tid trots att kontakten inte finns – bara minnet av det starka enda ögonblicket då dessa två kändisar fångades på bild 1992. Jag kan nästan se Carolafläktarna medan kändisen sträcker sig efter den andra nu älskade ukrainska kändisen vars möte i ett annat sekel nu figurerar som ett foto och älskat minne i flödet.

Jag vill samtidigt inte underminera den solidaritet som folk visar ett land i krig där Goliat attackerar David och hela världen är helt tagna av David – President Zelensky. Men vissa bilder med Ukrainas färger i flödet landar illa, särskilt de från våra makthavare.

Miljöpartiets språkrör Per Bolund retweetade en bild med budskapet ”Fight Putin – Ride a bike”. Moderaterna skapade en egen bild med samma grafiska bakgrund med orden ”Bekämpa Putin – bygg kärnkraft”. Att driva sakpolitiska intressen och stjäla grafik från ett land i krig, det anser jag vara varumärkesstöld. Det hade varit klädsamt att visa solidaritet, punkt. Dock tror jag att många tappar den moraliska kompassen för vad som är lämpligt – inte bara inom politiken utan också kommersiellt. Ett finger i luften: Vilket varumärke ska man gnugga sig mot nu och vilken fråga eller produkt kan jag kuppa in?

Under Prideveckan är det fler partier vars loggor blir regnbågsfärgade och frågan är om individer under Prideflaggans skydd tycker att partierna jobbar för deras intressen eller bara bedriver varumärkesstöld för att dopa det egna under en vecka då Pride är ”inne”. En ganska cynisk handling mot en utsatt grupp.

Man ska inte underskatta bildretoriken och hur mycket den påverkar oss undermedvetet. Hur ögat söker sig till jordnära färger när vi ska köpa ekologiskt eller miljövänliga produkter i butikerna. Vad är det som säger att det inte bara är miljöbovar som dragit på sig en miljövänlig grafisk kostym?

Borde länders flaggor varumärkesskyddas? Finns det en gräns för inte bara grafiken utan också populismen och hur den verkar ta vissa partiernas kommunikationsavdelning med storm. Plötsligt står alla där med Carolafläktars vind i håret och sträcker ena armen mot Ukraina och den andra mot partipolitiska intressen. Jag ser inget fel i solidaritet, punkt. Då är grafiken gratis. Men kuppar du in dina sakpolitiska intressen så kostar det, och då betalar du med din heder. Frågan är om dessa partier ser det? 

Positiv överraskning i flödet? Att det är ovanligt lite  #PrayforUkraina och mer #DoforUkraina – utan hashtag förstås. För vem vill ha bön i krig när man kan få hjälp i stället? Vad hade du velat ha? Det är en fråga värd att marinera i dessa tider.

Elaine Eksvärd, retorikexpert

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Elaine Eksvärd

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.