Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Därför byter marknadschefen martech-verktyg

Publicerad: 25 oktober 2021, 11:26

Resumés bloggare Martin Edenström om hur den digitala budgeten spenderas 2022 och e-handelns dominans.


Ämnen i artikeln:

Martin Edenström

Undertecknad hade äran att inledningsföreläsa på Resumés stora Martech-dag på Grand Hotell i Stockholm tidigare i månaden. Är ämnet martech kommer vi inte undan att återkommande citera uppgifter och siffror från Hubspots plattformschef och Chiefmartec-redaktören Scott Brinker. Även denna höst. Sedan jag höll i det föredraget har nya, allmänt högintressanta siffror dykt upp. Som jag idag tänkte följa upp med i bloggen.

Som till exempel att marknadsbudgeten i år till strax under tolv procent kommer att spenderas på MarketingOps. Utöver att hela 11 procent kommer gå till Marketing Analytics. Enbart slagna av summan som ska spenderas på e-handel, hela 12,3 procent. Ja, nu är det därmed bevisat. E-handelsinköp och projekt på marknadsavdelningen toppar alltså listan av utgifter under 2021. En trend vi nyfiket kunnat följa under pandemin. De uppgifterna har Scott fått in från analytikerna på Gartner som rådfrågat hela 384 marknadschefer i höst.

Det visar sig även att hela 67 procent av alla marknadsförare bytt ut de egna martech-verktygen under det senaste året. Anledningen till det var främst bristande egenskaper inom verktygets datahantering eller möjlighet till datacentralisering (51 procent) samt ett kasst gränssnitt (42 procent). Därefter kom bristande integrationsmöjligheter till martech-verktyget. Dessa uppgifter får Scott in via egna Martech.org som pratat med 177 CMO och marknadschefer.

Att generell översyn och utvärdering av martech-stöd fortfarande dominerar som tjänst hos ledande svenska aktörer syns i dessa byråers aktuella listor av färdigpaketerade tjänster. MKSE.com tittade i oktober 2021 igenom paketens innehåll hos aktörer som Curamando/ARC, NoA, Accenture, Deloitte, Omniarch m fl. Där listas först och främst:

Gå igenom alla martechsystem och realisera att de används på rätt sätt och når maximal effektivitet inom marknadsföringsstöd.

Gå igenom befintlig martech stack och addera till eller eliminera dubbletter etc.

Ta lead och leda eller supportera olika typer av systemintegration och systemimplementation.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Martin Edenström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.