Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Därför granskar vi arbetsmiljön på byråerna

Publicerad: 19 Februari 2020, 07:55

”Fram träder bilden av en bransch som har utbredda problem i form av bristande rutiner, låg prioritering av HR-frågor och många chefer som antingen saknar kunskap eller intresse för arbetsmiljöfrågor”, skriver Fredrik Svedjetun.

Foto: Pax Engström

Det finns en diskrepans mellan hur högt kulturen sägs vara prioriterad och vad som faktiskt händer på byråerna, det skriver Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Ämnen i artikeln:

Nord DDB#baramänniska

Tack vare ett antal modiga personer har vi på Resumé flera gånger kunnat berätta om vad som händer när stressen blir övermäktig. Gemensamt är att de flesta tycks förvånas över med vilken kraft utmattningen slår till – och hur förlamande dess verkningar är.

Niklas Dahlqvist beskriver hur världen plötsligt ”stannar upp”, hur allt går i ”ultrarapid”. Tomas Strand vittnar om hur han låg i sängen ”i nästan 1000 dygn” och knappt orkade gå på toaletten. Eleonore Säll berättar om hur hon drabbades av ”synvillor”, Per Näsholm om hur det ”brann i huvudet”.

De allra flesta lyckas ändå komma tillbaka, även om det kan ta flera år. För andra går det riktigt illa. Den svåraste texten vi har publicerat i ämnet är den om Peter, en konsult på en större byrå som tog livet av sig efter att ha plågats av långvarig stress på jobbet.

Andelen människor som drabbas av de här problemen är större i kommunikationsindustrin än i många andra branscher. Fyra av tio medarbetare i vår bransch upplever att den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen är direkt dålig, vilket är dubbelt så många jämfört med snittet. Andra alarmerande studier visar bland annat att sjukfrånvaron och arbetssjukdomar i kommunikationsbranschen har ökat med drygt 40 procent sedan 2012.

Det finns många förklaringar till varför det ser ut så här. En är att hela kommunikationsbranschen präglas av individfokus med stort personligt ansvar. Andra faktorer som spelar in är tajta deadlines, förväntningar om att alltid vara tillgänglig, stora krav på resultat och intäkter, otydliga arbetsbeskrivningar, och – så klart – hela digitaliseringen med allt vad den innebär. Snart får vi kanske fler svar. Arbetsmiljöverket har det senaste året genomfört inspektioner på flera kommunikationsbyråer för att reda ut varför den psykiska ohälsan är så utbredd. Det är beklämmande att det har gått så långt att en myndighet känner sig nödgad att ingripa.

Med det här som bakgrund har vi på Resumé under en längre tid granskat arbetssituationen på Sveriges byråer. Fram träder bilden av en bransch som har utbredda problem i form av bristande rutiner, låg prioritering av HR-frågor och många chefer som antingen saknar kunskap eller intresse för arbetsmiljöfrågor. Det är inget bra utgångsläge i en turbulent tid där många verksamheter tvingas till snabba omställningar.

Men i vilken grad går utvecklingen åt rätt håll?

I slutet av förra året berättade vi om hur kulturen inom det nordiska byrånätverket NoA, en av branschens stora arbetsgivare, har förändrats sedan riskkapitalbolaget Norvestor gick in som ny ägare 2018. Anställda vittnade om ett tydligt skifte i den dagliga verksamheten. Tempot skruvades upp, målen blev allt mer orealistiska och byråerna tvingades ge sig in i allt fler pitcher. ”Man pratar om siffror i stället för människor”, berättade en anställd för Resumé. ”Man känner stressen från ägarna”, sade en annan.

Liknande röster hördes när vi påbörjade en granskning av Nord DDB, som under lång tid har präglats av en hård kultur som har gått ut över anställda. När Nord DDB för några år sedan genomförde en medarbetarundersökning svarade drygt 70 procent att de inte såg sig själva jobba kvar på byrån ett år senare. Nord DDB:s nya ledning uppger att de arbetar intensivt för att förbättra situationen, och den alarmerande siffran från medarbetarundersökningen har också sjunkit till 40 procent. Men det är ändå skrämmande att det kan gå så långt på en av Sveriges största byråer, grundad 2004, med många av landets mest välrenommerade varumärken på kundlistan. Fram till nyligen saknade Nord DDB helt rutiner för löne- och utvecklingssamtal, som om det var ett nystartat källarföretag det handlade om.

Resumé har sedan 2013 lyft frågor om hälsa och arbetsmiljö under rubriken #baramänniska. Varje gång vi gör det tycks branschen och dess företrädare stå enade i en uppfattning om att det här är viktigt. ”Vi är en people business”, ”medarbetarna är vår viktigaste tillgång”, och så vidare. Samtidigt är det uppenbart att det på många håll finns en tydlig diskrepans mellan ord och handling. Under tiden hamnar byråbranschen på efterkälken. För utöver allt personligt lidande resulterar de bristande arbetsförhållandena i att talanger söker sig bort, att kreativiteten och innovationskraften försvagas, att kundnöjdheten sjunker och inhouse-förflyttningen accelererar.

Resumés roll är att fortsätta berätta om allt detta. Vilken är din?

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDB#baramänniska

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.