Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Därför har du en så onykter syn på dina egna prylar

Publicerad: 1 juli 2021, 13:35

I veckans beteendebank undersöker Rodolfos Beate Undén den psykologiska princip som påverkar vår förmåga att uppskatta värdet på våra ägodelar.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

I dagarna släpps kvartalsrapporterna, vilket brukar leda till ökad aktivitet på börsen. Vilka aktier har det gått bra för, och vilka ska säljas av? Det finns en psykologisk princip som kraftigt spelar in på vår förmåga att bedöma värdet på saker vi äger, i det här fallet aktier. Innan du börjar köpa och sälja, kolla in veckans Beteendebanken för att få bättre koll på den så kallade endowment-effekten och hur den förvanskar din syn på det du äger. 

Vad säger forskningen?

I ett experiment presenterade man sex imaginära aktier för människor, alla med samma pris. Tre av dessa aktier, berättade man, var deltagarnas ”egna” – detta för att aktivera endowment effect. I flera vändor fick de sedan information om att aktierna antingen ökade eller tappade i värde. Deltagarna fick utifrån det i uppgift att bedöma vad de skulle vara värda i framtiden. Trots att de egentligen inte köpt några av aktierna, utan upplevelsen av ägarskap var helt konstruerad, överreagerade de kraftigt på informationen de fått. När deltagarna framtidsspanade om de aktier som inte var ”deras” var de sakliga och rationella. Men när de skulle ge en prognos för aktierna de symboliskt fått, övertolkade de både positiva och negativa signaler. Detta ledde till grova felbedömningar.

Forskarna testade också att ge deltagare en av två olika power banks. Därefter fick de se ett antal ratings som köpare gjort av respektive laddare och uttala sig om hur mycket de var villiga att betala för dem och hur mycket de ville ha för att sälja den som tilldelats dem. Positiva ratings gjorde att deltagarna ville ha dubbelt så mycket för att sälja power banken de själva fått än vad den objektivt sett var värd.

Och vad betyder det?

När vi äger något ägnar vi mer uppmärksamhet till ny information om föremålet. Den ökade uppmärksamheten gör att man dramatiserar och drar överdrivna slutsatser, oavsett om de slutsatserna är onyanserat positiva eller negativa. Eftersom experimenten skedde i labbmiljö med konstruerade ägarförhållanden spelade varken deltagarnas ekonomiska situation, anställning eller status in på hur man hanterade aktier eller power banks. I verkligheten, där alla dessa skruvar upp vårt förhållande till ägande, kan tendensen kanske vara ännu tydligare. Att känna brådskan att köpa fler eller sälja av dina aktier, beroende på vad kvartalsrapporterna sagt, är alltså helt normalt. Däremot kan du kanske använda insikterna för att boosta ditt tålamod och ge dig själv en mer nykter syn på aktierna i din portfölj.

Beate Undén, beteendevetare Rodolfo

 

Källor

Hartzmark, S. M., Hirshman, S., & Imas, A. (2019). Ownership, learning, and beliefs. Available at SSRN, 3465246.

 

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.