Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Därför har Facebook dröjt med att ta bort de hemska bilderna”

Publicerad: 12 April 2017, 12:44

Blommor utanför Åhléns i Stockholm.

Foto: Andreas Elgstrand

Bilder på den 11-åriga flickans döda kropp har florerat i flera dagar på Facebook, trots att de anmälts av många. Det som hindrar Facebook från att vara effektiva i en krissituation är att de är organiserade som en global kostnadseffektiv megajätte, skriver Amanda Oxell på Annonsrådet.


Ämnen i artikeln:

FacebookAmanda OxellAnnonsrådetTerrordåd

En 11-åriga flicka var en av de som föll offer för terrorattacken i fredags. Sedan spreds bilderna på hennes sargade kropp på sociala medier, utan något som helst initialt ingripande från de plattformar där bilden spreds. Trots mängder med anmälningar till plattformarnas supportfunktioner.

Bilden är idag fastetsad i minnet på mig och många andra vuxna. Och ett stort antal barn. Och troligen också på flickans 11-åriga vänner och hennes anhöriga.

Bilderna med namnet på flickan spreds innan någon officiell bekräftelse från vare sig myndigheter eller de anhöriga hade kommit om huruvida flickan faktiskt var ett av offren. Som en reaktion på att bilderna på flickan spreds så började kretsen runt flickans anhöriga kämpa för att få bort bilderna och allt fler anslöt snabbt i den kampen genom att anmäla bilderna.

Facebook har tagit ett visst ansvar sedan terrorattacken i fredags. De bestämde sig under måndagsmorgonen för att stoppa alla bilder på den 11-åriga flickans sargade kropp. Ett beslut jag personligen fick bekräftat av mina kontakter på det svenska kontoret. Men det betyder alltså att bilderna spreds fritt i nästan 72 timmar innan denna åtgärd togs.

Jag och resten av oss som kämpade trodde då att vi hade gjort vårt. Facebook skulle lägga in bilderna i sitt bildigenkänningsprogram, nu skulle alla bilder försvinna. Men under måndagen och tisdagen cirkulerade fortfarande ett stort antal bilder på plattformen, med allt mer polariserade bildtexter och budskap. Vi fortsatte anmäla. Och fick då svaret från Facebooks globala supportfunktion att bilderna inte skulle tas ned, men att de eventuellt skulle märkas med en varning om känsligt innehåll och inte vara tillgängligt för någon under 18 år. Trots att det officiella beslutet löd att alla bilder skulle plockas ned.

Jag ringde min kontakt på Facebook som svarade att de gav ärendet hög prioritet och att bildigenkänningsprogrammet inte hade kapacitet att känna igen alla variationer av bilden. Jag skickade hen en lista på ett femtiotal länkar som ledde till bilder på kroppen och fortsätter i detta nu genom Facebook-gruppen Annonsrådet att samla in länkar till dessa bilder som plockas bort så snart jag skickar dem till min lokala kontakt på Facebook.

Det som hindrar Facebook att vara effektiva i en krissituation som denna är såklart inte de anställda på Sverige-kontoret, som går att utläsa av stycket innan. De har lika mycket empati och är lika berörda som vi andra när det kommer till det som hänt, de är inga idioter. Det som däremot sätter stopp för snabbt agerande och skadesanerande i ett sådant här läge är att Facebook internt är organiserade som en global, kostnadseffektiv megajätte. Den stora massa som företaget framstår som utifrån, är de också inuti.

Det som gjorde att bilderna på flickan inte stoppades tidigare var alltså Facebooks interna struktur. Deras supportfunktion är global, och hur de kommunicerar internt vet jag inte exakt och jag vet inte heller hur högt upp i hierarkin detta beslut var tvunget att tas, men det jag vet är att det beslut som faktiskt togs av det svenska kontoret om att plocka ner bilderna inte följdes av de globala supportmedarbetarna. Beslutet nådde alltså inte ut internt.

Detta är, som jag tidigare skrivit, ytterligare ett tecken på att Facebooks supportfunktion är bristfällig. Om vi vill jobba mot ett bra och hälsosamt klimat online måste vi (politiker och näringsliv) börja ställa krav. Vi är många privatpersoner som hjälper till och anmäler otillbörligt material på Facebook, nu är det dags att Facebook tillhandahåller verktygen så att vi kan göra det effektivt.

I skrivande stund försvinner bild efter bild på Facebook, och det är dags för mig att logga ut från sociala medier i ungefär 100 år.

Amanda Oxell
Initiativtagare Annonsrådet

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.