onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Därför kommer en AI aldrig ta ditt jobb

”AI kommer tveklöst att spela en viktig roll i framtidens reklambransch, men inte den som kreatör,” skriver Johan Nerman, kreatör på We Are More.

Publicerad: 11 januari 2023, 11:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

AIJohan NermanNyheter

I en tid när teknikutvecklingen går allt snabbare och artificiell intelligens (AI) blir allt mer avancerad, ställs frågan om dessa innovationer kan ersätta mänsklig kreativitet och expertis inom olika branscher. Du som jobbar som reklamkreatör behöver nog inte vara orolig. I den här debattartikeln dyker vi in i varför mänsklig kreativitet även framgent kommer vara den skimrande diamanten i reklambranschens gyllene spira.

Det är ingen tvekan om att AI kan utföra många uppgifter mycket snabbare och mer effektivt än människor. Med hjälp av maskininlärning kan AI exempelvis analysera stora mängder data och dra slutsatser som människor varken hinner med eller klarar av. Detta kan vara till stor hjälp vid segmentering av målgrupper, medieval eller utformning av reklamkampanjer. Men det är viktigt att komma ihåg att AI bara är verktyg. Det är människor som programmerar AI-systemen och avgör vilka uppgifter de ska utföra på vilket sätt.

En reklamkampanj handlar inte om att exponera ett budskap mot en målgrupp, utan om att skapa en känslomässig koppling till produkten eller varumärket. Filosofen David Hume påpekade att det inte går att härleda ett bör (ett moraliskt påbud) från ett är (ett faktum). På samma sätt kan vi inte bara räkna ut vad som kommer att generera en jävla massa klick genom att analysera data. Det krävs en djupare förståelse för människors känslor och behov. Därför kommer mänsklig kreativitet fortsatt vara en oersättlig komponent i effektiv reklam, precis som Hume menade att bör-en är oberoende av är-en för mänskligt beteende i stort.

En AI kan visserligen författa den här debattartikeln med hyfsad hantverksmässig ackuratess. Men den kan inte kläcka idén till densamma eller förstå varför den är helt rätt just här och nu. Inte heller kan den utvärdera flytet i texten eller korra in referenser till skotska 1700-talsfilosofer för att öka läsvärdet. Den har helt enkelt inte samma känslor, tankar och empati som en mänsklig reklamkreatör. Därför kan den aldrig på egen hand engagera och beröra på den nivå som krävs för att generera verklig effekt.

AI kommer tveklöst att spela en viktig roll i framtidens reklambransch, men inte den som kreatör. Människor är individer med olika talanger, erfarenheter, drömmar och rädslor. Det är just dessa egenheter som gör att vi kan skapa reklam som sticker ut och väcker känslor. Precis som Nobelpriset i litteratur aldrig kommer delas ut till en dator, och precis som en dator aldrig kommer bli USA:s president, så kommer en dator aldrig kunna ersätta de unika hjärnor som skapar bra och genuint meningsfull reklam.

Om du är skicklig på det du gör finns det ingen anledning att vara rädd att förlora ditt kreatörsjobb till en AI. Tvärt om – rätt använt är det en gudagåva! Den nya tekniken kan vara tidernas inspirationskälla, sparringpartner och skissverktyg. Eller, för lata copywriters som hatar att skriva, en helt okej spökskrivare.

Chat GPT, chattrobot på Open AI
Johan Nerman, kreatör på We Are More

Läs fler debattinlägg om AI:

Håkan Olofsson: I framtiden äger du inte dina egna tankar – det gör AI 

Christopher Coniglio: Kommer AI ge Delaroche rätt? 

Nils Andersson Wimby: ”Det är helt häpnadsväckande hur snabbt AI-utvecklingen har gått” 

Martin Edenström: AI för marknadsförare – så kan du ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det 

Per Robert Öhlin: En reklamare och en AI grälar om rubriker. Vem har rätt? 

Martin Edenström: Reklambranschen stöps om – kreativ AI förändrar allt 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

AIJohan NermanNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev