Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Därför kommer en renässans för stark idédriven reklam”

Publicerad: 28 november 2016, 12:13

Göran Åkestam är opinionsbildare i Resumé.

Foto: Fredrik Thambert

Forskningen visar varför det lönar sig med kreativ och syftesdriven kommunikation. Det skriver Göran Åkestam på Åkestam Holst.


Jag har jobbat tillräckligt länge för att minnas när det fanns reklamköpare som ansåg att det gick en skarp linje mellan å ena sidan kreativ och å andra sidan säljande reklam. Antingen vann reklamen guldägg och Canneslejon eller också sålde den varor och tjänster, typ.

Tack och lov är den diskussionen sedan länge avklarad. Många kan hedras för att frågan självdog, inte minst neurologer och ekonomer inom akademisk forskning. Och på senare år kanske allra tydligast engelsmannen Peter Fields, som jämfört hundratals prisvinnande kampanjer med "vanlig" reklam och visat dess överlägsna effekt, framför allt över tid.

Just nu driver Peter Fields tillsammans med vapendragaren Les Binet ett korståg för en balanserad syn på förhållandet mellan kortsiktiga och långsiktiga kampanjer (bör vara 40/60) och vikten av breda räckviddsmedier som bas för lönsam tillväxt, kompletterat med egna och förtjänade kanaler. Mycket talar alltså för att vi, om vi tar till oss forskningen, mitt i digitaliseringen kommer att få se en renässans för stark, idédriven reklam i breda medier. Lägerelden, alltså.

Lyssnar vi på en annan av de verkligt kloka, Harvardprofessorn och författaren Bill George, ska kommunikationen dessutom vara värderingsdriven. Det är enligt Bill George nämligen bara värderingsdrivna företag och ledare som kan attrahera och behålla de bästa medarbetarna. Transparens och frihet från hierarkier är det som gäller. Och Bill George borde veta vad han talar om. Som CEO för medicinteknikföretaget Medtronic ökade han börsvärdet från 1 till 60 miljarder dollar på tio år.

I en årsgammal läsvärd intervju i Fortune ifrågasätts Harvardprofessorns teorier genom hänvisning till Milton Friedman, som har hävdat att ett företags enda sociala ansvar är att tjäna pengar. "Jo", svarar Bill George, "men Friedman berättade inte HUR man tjänar pengar. Och det gör man bäst genom att företaget och de anställda har en gemensam känsla av mening."

Det, mina vänner, är musik för en som alltid vill gå till jobbet och känna att det är både kul och meningsfullt.

Göran Åkestam
Kreativ rådgivare, Åkestam Holst

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.