Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Därför kommer livet aldrig bli normalt igen

Publicerad: 1 April 2020, 07:56

Fundera inte på om du ska bromsa eller gasa genom krisen – gör något nytt, skriver varumärkesstrategen Håkan Olofsson.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

När hela världen känns som en puckelpist vill man gärna veta när allt blir som vanligt igen. Som det var förr. Alldeles nyss. De godhjärtade önskar naturligtvis alla hälsa och välgång. Vi andra accepterar att befolkningskurvan trimmas lite, bara det går fort. 

Medan Sverigedemokraterna längtar till ett diffust femtiotal med solsken, puckstång och kepsar, drömmer vanligt folk om oxveckorna i januari. Ändå är båda utopier och lika orealistiska. 

Tiden kan bara gå framåt. Och varje ny dag sparkar sönder sandslottet från i går. Du kan kalla det utveckling, avveckling eller vad du vill – vad som sker, sker. 

Exempelvis; den 6 januari 1912 presenterade Alfred Wegener, meteorolog och polarforskare, sin teori om kontinentalsocklar och deras rörelser. Han menade att marken vi står på – världsalltet, ja urberget och fundamentet, egentligen består av teutoniska plattor som ständigt skaver mot varandra. 

När spänningen mellan dessa blir för stor sker ett jordskalv, för att liksom korrigera obalansen. Härpå följer svallvågor, lerskred och allmän ödeläggelse. Poängen är att när allt stillat sig har plattorna skiftat läge. Världen är annorlunda. 

Nu kanske du undrar vad det har med dej göra, men jag kommer dit.

Pandemin som härjar just nu, utlöste visserligen krisen, men ödeläggelsen kommer av obalansen som redan fanns. Precis som en våg växer på grunt vatten, slår krisen hårdast mot branscher med små marginaler. 

Vi har lärt oss att produktion ska vara mager. Varor ska vara billiga. Eller dyra. Fort ska det gå och ingen minns en fegis. De som velat samla i lador har gått i pension eller drivits tillbaka i sina hålor. Nu står vi där med röran vi skapade.

Detaljhandelns kris började långt innan viruset kom hit. När butikerna slår igen, drar de med sig fastighetsägarna i fallet (och dina pensionspengar). Samma sak kan sägas om fordonsindustrin, flygbolag, rederier, turistnäringen och handrullade ljus i bivax– ja, det mesta. Konsumismen har fått sig en rejäl törn. Kontinentalsocklarna korrigeras. 

Men krisen är inte bara materiell utan också själslig. 

Vi är så vana vid att saker bara är, att vi aldrig funderar på hur, eller varför. Möjligen tror vi att vi vet varför. Simon Sinek predikar ”Why” så att öronen blöder. Aldrig förr har en generation tagit sig själva (och sitt arbete) på så stort allvar. 

Vi brinner och engagerar oss. Det ordnas konferenser och fortbildningar. Ögonblick förevigas på Linkedin där allt som återstår är några suddiga bilder på glada ansikten med tomma ögon. Vi håller upp diplom och certifieringar med samma stolthet som nioåringar sina simborgarmärken.

Här någonstans blir pandemin otäck. När bara folk med absolut nödvändiga sysslor går till jobbet, blir majoriteten av oss kvar hemma. Vi med våra viktiga jobb. Vi som tror på evig tillväxt och brinner för att skapa upplevelser. Eller vad vi gör. Den brasan kanske aldrig går att tända igen.

Vi förundras över Oscar Properties som fick 42 miljoner för en lägenhet i Hagastaden, men alla har resonerat likadant, om än med mindre siffror. Du köper en lägenhet för en massa miljoner därför att någon lånar dig en massa miljoner. Om banken säger nej, spelar det ingen roll hur gärna du vill flytta. Eller hur väl bostaden passar i dig livspussel. Beslutet är någon annans. 

Kommer vi någonsin att köpa charterresor med helpension igen – kan vi boka 14 dagar på ett hotell, utan att ana galler bakom gardinerna? Ingen vet. 

Det enda vi vet är att morgondagen är en främling. 

Istället för att dra i gång alla planer som du tidigare stoppat, borde du kanske göra nya. Börja med ett tomt papper. Tänk utifrån och in, men skippa kundundersökningar. Folk har ingen aning om vad de vill ha i framtiden. Än mindre vad de har råd med. 

Fundera på ordet relevans. Vad kommer bli relevant när ljuset återvänder? Eller mer exakt: På vilken fråga är ditt varumärke svar? Vet du det, finns en chans att det kan uppstå igen. Inte i samma form, men en annan. 

Allt kommer att bli normalt igen. Men det är ett nytt normalt – inte det du minns. Först när du släpper tanken på vad som varit, har du chans att skapa det som kan bli. 

Vad hände med Alfred Wegener? Karln rökte som en borstbindare och hade, sitt yrke till trots, kondition som en italiensk farbror. Nyss fyllda femtio gick han vilse på en grönländsk is och frös ihjäl. Kroppen hittades något halvår senare.

 

Håkan Olofsson, varumärkesstrateg

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.