Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Därför måste influencers sluta äta pasta

Publicerad: 26 augusti 2022, 08:01

”Är det ett desperat försök till rättfärdigande á la ”Joho, jag brukar faktiskt äta okokt pasta” – eller kanske ett ovanligt stort mått av självdistans? I så fall är det beundransvärt.”, skriver Resumés bloggare Johannes Gustavsson.


Ämnen i artikeln:

NyheterInfluencer marketing

Min bestämda åsikt är att influencers måste sluta äta pasta. 

Det handlar inte om glutenhets, hälsofördelar eller viktnedgång. Jag vill istället slå ett slag för självbevarelsedrift… ett ”starkt behov att skydda sig själv från död eller skada, kroppsligen el. själsligen” (enligt NE). För om det är något som verkar ställa till det för influencers verkar det vara just pasta. Låt mig förklara!

2018 var det Johanna E Olsson som stod i centrum. Under ett besök på en restaurang i Italien beställde hon och hennes kompis in en tallrik med pasta. Inga konstigheter så långt. Det var bara den lilla detaljen att Johanna är glutenintolerant och att pastan endast beställdes för att ta en bild. De förklarade också att de därefter gav bort pastan till en hemlös person. Det blev ramaskri! Rubriker i Aftonbladet, Expressen och Metro!

Nu har något liknande hänt igen – även om det ännu inte verkar ha nått kvällstidningarnas rubriker (vänta bara!). Den här gången är det livsstilsprofilen Alexandra Bring – med över 500 000 följare på Instagram – som står i fokus efter sitt senaste samarbete med inredningsbutiken Royal Design. Titta bara här!

På bilden ser vi alltså en tallrik med okokt pasta, toppad med tomatpuré (är det en ketchupklick vi ser också? eller krossade tomater?) och ett par trötta basilikablad. Det tar inte slut där, för om den tilltänkta middagsgästen skulle vilja piffa till den knapriga pastan skulle det inte vara möjligt. Salt- och pepparkaren verkar nämligen vara tomma (är det inte en prislapp vi skymtar där under också?).

När bloggaren Tramsfrans publicerade en skärmbild av inlägget på sin Instagram kunde Benjamin Ingrosso så klart inte hålla tillbaka sina känslor.

Jag är personligen mest nyfiken på hur annonsören tog emot detta. Hur såg mejlväxlingen mellan Alexandra Bring och Royal Design ut? Var det hårda ord och uppsägning av avtal? Eller var det rentav glada miner och hejarop eftersom det rörde sig om en PR-kupp? Jag dör av nyfikenhet! Inte stillas heller min undran av den här något kryptiska Instagram Storyn som publicerades dagen därpå…

 

Är det ett desperat försök till rättfärdigande á la ”Joho, jag brukar faktiskt äta okokt pasta” – eller kanske ett ovanligt stort mått av självdistans? I så fall är det beundransvärt.

Min bestämda uppfattning är hursomhelst att influencers måste sluta äta pasta. Särskilt okokt sådan. Då kan man ju få ont i magen.

Johannes Gustavsson

johannes@infly.me

Ämnen i artikeln:

NyheterInfluencer marketing

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.