Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Därför måste vi kommunikatörer omvärdera hur vi beskriver medier

Publicerad: 18 Juli 2019, 09:21

Jimmy Larsson är kommunikationsstrateg på Narva.

"Traditionellt" och "digitalt" är förbi. Om vi på riktigt vill bli relevanta nu och en god tid framöver behöver vi röra oss från tidsbundna definitioner, skriver Jimmy Larsson, kommunikationsstrateg på Narva.


Ämnen i artikeln:

Narva

Jag vill påstå att orden vi kommunikatörer använder oss av för att beskriva vad vi gör spelar stor roll. Vare sig vi pratar om digital eller traditionell kopplat till reklam, PR, marknadsföring, internkommunikation eller vilken typ av kompetens vi sitter inne på. Att leva i en tid där vi ramat in vanor som att se på TV, läsa tidningen eller åka tunnelbana som "traditionellt" och att scrolla igenom sociala medier framför Netflix, läsa senaste nyheterna på telefonen eller ta hem en app för att se vilken tid tunnelbanan åker som "digitalt" kan lätt bli förvirrande.

Det känns inte längre som en nyhet att tala om problematiken med att binda sig till fiktiva uppdelningar och hur det leder oss i fel riktning när vi skapar kommunikation, men framförallt när vi bygger upp våra organisationer. På samma sätt som sälj- och marknadsavdelningen allt för länge setts som separata enheter gör vi nu samma vägval med digitalt och traditionellt.

När studenterna med inriktning PR på USC Annenberg i USA får frågan om vilka tekniska kunskaper de tros behöva i framtiden är de fem viktigaste sakerna User Experience (UX), Digital Design, Search Engine Optimization (SEO), Video Production och Big Data Analytics. Om detta stämmer kommer vi ha arbetsgivare som inte längre vet ifall deras nästa anställning inom PR ska definieras som Digital Specialist eller Traditionell PR-expert. Men för att inte fastna i semantik skulle jag föreslå att vi blickar bakåt för att sedan blicka framåt med hjälp av ett citat från en reklamman vid namn David Ogilvy;

"Jag riskerar att bli fördömd av idioter som hävdar att någon teknik som har varit i bruk mer än två år är ipso facto föråldrad." (Min översättning)

Ogilvy lyfter problemet med att springa efter varje ny trend och påminner oss i samma text om att den enda teknik som krävde förändring under hans tid var de facto TV:n. Trots det blev TV-specialisten inte långvarig. Idag kan det med viss överlappning anses vara datorn, våra smarta telefoner och möjligtvis röststyrning. Varför detta citat spelar roll är för att det sätter fingret på något som förblir en sanning – det är sällan kommunikationen i sig som revolutioneras.

Om vi på riktigt vill vara relevanta nu och i en god tid framöver behöver vi röra oss från tidsbundna definitioner så som traditionellt och digitalt och istället fokusera på att få ledningsgruppen att börja prata om definitioner som; kreativitet och effektivitet. Om vi ska lyckas med det behöver vi bryta med tidigare organisationer och istället förstå hela det perspektiv som rymmer sig i traditionellt och digitalt, och sedan implementera det. Affärsmodeller som igår ansågs lönsamma raseras när nya definitioner av er kategori dyker upp. Grunden i innovation och transformation är att driva på för en konstant förändring. Det finns ingen plats för traditionella kampanjer eller digitala byråer i en samtid där innovation och transformation skapar än mer efterfrågan på kreativitet och effektivitet – i alla kanaler.

Det behöver även fortsatt vara vad vi vill uppnå med kommunikationen som är vår inramning, inte vilka kanaler och verktyg vi använder för att ta oss dit.


Ämnen i artikeln:

Narva

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.