Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Därför ska du inte lyssna på Alexander Bard kring marknadsföring 

Publicerad: 8 Mars 2021, 09:24

Arash Gilan och Alexander Bard.

”Att skapa relevant och bra marknadsföring som berör är en konst. Det är uppgiften för en marknadsförare, och inte en cyber-filosof”, skriver Viva Medias vd Arash Gilan som ser Alexander Bard som en falsk profet i marknadsföring med flera felaktiga utspel.


Ämnen i artikeln:

Alexander Bard

Nu är Alexander Bard ute igen och gör massa väsen om varför han avskyr marknadsföring så mycket. Han berättar i en lång intervju varför han tycker att allt är marknadsföringens fel. Det är inte första gången han skyller världsproblemen på marknadsföring och som vanligt är han helt ute och cyklar. Han verkar inte ens riktigt kunna förstå skillnaden mellan kommunikation och marknadsföring, men ser sig ändå som en expert. Att lyssna på Bards ”visdom” kring marknadsföring är lika relevant som om man skulle ta råd från mig kring hjärnkirurgi, och tro mig, det ska man inte.

LÄS MER: Alexander Bard anser att reklamen är orsaken till cancelkulturen: ”Politisering är varumärkenas sista desperata falsettskrik” 

Det bör sägas att jag inte känner Bard personligen, och detta är inget personangrepp utan ett professionsangrepp. Så när en människa som har en plattform som den han har, i svepande drag angriper min profession så går jag gärna in och synar korten. Jag skulle gärna sitta och ta ett glas vin och prata filosofi med Bard, men när det gäller marknadsföring är han en falsk profet.   

Låt oss ta några exempel ”Att använda sig av politiska argument i sin marknadsföring är ett tecken på desperation.” skriver Bard. Men där har han helt fel. Storbolag använder politiska vindar för ekonomisk vinning. Man kan tycka vad man vill om det men stora varumärken går inte bara in i en het politisk debatt för att det känns rätt, utan de gör det med data i grunden i enlighet med marknadsföringens alla regler. Låt oss ta ett exempel i BLM-rörelsen som Bard naivt går emot, men där kläd- och skojätten Nike tydligt har tagit en position. 

Nike kickade i september 2018 igång den amerikanska fotbollssäsongen (NFL) med ett radikalt budskap i kampanjen tillsammans med Colin Kaepernick: ”Believe in something. Even if it means sacrificing everything. Just Do It.” Kaepernick, som var spelare i laget San Francisco 49ers, valde 2016 att falla på knä under nationalsången, som ett ställningstagande mot det tilltagande polisvåldet mot afroamerikaner. Detta satte igång en hätsk politisk diskussion med president Donald Trump i centrum, som delade USA i två läger: de som ansåg att hans tilltag var en skymf mot flaggan och landets militära veteraner och de som ansåg honom vara en medborgarrättskämpe. Kaepernick har inte har spelat i NFL sedan dess. Budskapet var dubbelt, dels för Kaepernick som genom sitt ställningstagande portades från NFL, men det var även ett budskap från Nike själva: ”Vi vågar ta ställning även om USA:s president själv avskyr vad vi står för!”. Samma dag twittrade Trump: What was Nike thinking? Men var detta ett impulsivt beslut av Nike? Självfallet inte, det var ett fullt ut ett beslut som fattades baserat på en stor portion data och en stor portion medmänsklighet. Nike har en betydande andel demokrater, afroamerikaner och unga liberaler som sina främsta kunder och företaget tog därmed ett naturligt ställningstagande för sina kunder, för att skapa ett djupare engagemang hos dem man ville engagera. Riskfyllt och känslosamt utåt, men egentligen noga kalkylerat. Hur gick det då? Nike fick ett medialt utrymme värt 43 miljoner dollar på 24 timmar och under de 72 första timmarna nämndes kampanjen över 5 miljoner gånger i sociala medier. Forresters analytiker menar att det totala värdet uppgick till 163 miljoner dollar, bara i sociala medier. 

Så visst kan det vara fel att helt utifrån emotionell grund ta ställning, men det kan även vara helt korrekt och väldigt lönsamt. Jag lägger inte så mycket värderingar i frågan denna gång utan låter fakta tala för sig själv. Lysande exempel i Sverige är hur tidigt Max hamburgare var ute med ett vegetariskt sortiment. Företag gör krasst det de tjänar på och att hävda att det är kortsiktigt är att visa sin oförståelse för kommunikation och marknadsföring. Människor är reaktionära, här och nu i stunden, och en stor myt kring marknadsföring är att saker tar lång tid att bygga upp men raseras snabbt. Så är det inte. Ta bara katastrofen kring Volkswagen och deras kartlagda lögner om miljöpåverkan som resulterade i folks död. Dog Volkswagen då som varumärke, slutade folk att köpa deras bildar som experter uttalade sig kring? Knappast, de säljer och växer fortfarande och folk har glömt. Folk är reaktionära, känslosamma och det är den psykologin en marknadsförare har att spela med.  

Slutligen pratar Bard om att ”folk hatar reklam i dag och vi måste fatta det” och det är kanske den vanligaste frågeställning jag får. Vid en snabb anblick kan det lätt se ut som sanningen, men hela sanningen är att folk är trötta på dålig reklam, och det görs alldeles för mycket dålig reklam. Här måste vi som driver byråer och är marknadsförare steppa upp och våga vara mer raka kring dålig kommunikation. Marknadsföringen har många fel men desto mer rätt, och är en avgörande del bakom varje bolags framgång oavsett tyckande och åsikt. För så länge det finns företag så kommer det oundvikligen att finnas marknadsföring.

En bra marknadsförare måste våga, och framför allt kommunicera till våra känslor på ett eller annat sätt. Men centralt är alltid data från målgruppen. Vilka är de, vad har de för beteenden och vad är viktigt för dem? Marknadsföring kräver kreativ höjd och kunnande i sin utövare, på samma sätt som det krävs kompetens och erfarenhet för att arbeta som läkare. Många kan förstå marknadsföring, men att skapa relevant och bra marknadsföring som berör är en konst. Det är uppgiften för en marknadsförare, och inte en cyber-filosof. 

Arash Gilan är VD och medgrundare av Viva Media som är en fullservicebyrå inom marknadsföring. Han driver även VD-podden och skriver böcker där den senaste heter Apparnas Planet – människans roll i en digital värld. 

 

Ämnen i artikeln:

Alexander Bard

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.