Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Därför tror jag fortfarande på Snapchat”

Publicerad: 5 September 2016, 12:26

Suzan Hourieh Lindberg förespråkar Snapchat som kanal.

Instagram i all ära men Snapchat är ledande inom vissa åldrar, någonting man inte kan förringa. Brist på kunskap kring Snapchat bidrar till att företag missar en stor marknadspotential, skriver Suzan Hourieh Lindberg.


Ämnen i artikeln:

InstagramSuzan Hourieh LindbergSnapchat

Jag håller i stort med om Jakob Mjöbrings resonemang kring Instagram, det är en generellt sett större kanal än Snapchat. Däremot ska man vara försiktig med att prata om kanaler ur ett så generellt perspektiv då det i slutändan handlar om vilken målgrupp man i som marknadsföring vill nå.

Snapchat används av 81 procent av alla 12-15-åringar och 64 procent av alla 16-24-åringar i Sverige. Vill man nå denna målgrupp är Snapchat nästintill avgörande.

Att hoppas på att "ungdomarna" flyttar över till Instagram är orealistiskt då Snapchat erbjuder en hel det features Instagram inte gör. Till exempel kan man idag ringa via Snapchat för att inte tala om filtren och det faktum att man nu kan spara stories.

Varför företag idag inte använder Snapchat i lika stor utsträckning som man hade hoppats på tror jag till stor del beror på att man inte ser affärsnyttan med Snapchat, vilket i sin tur ofta bottnar sig i brist på kunskap gällande själva användningen. Man måste absolut inte, som företag, behöva betala för att få synlighet utan med lite kreativitet driva en kanal som är transparent och inbjudande. Vad säljer mer än "här och nu"?

Det Instagram till största del saknar är målgruppen 12-26 år. Är det dem du vill nå? Då är det dags att lära sig Snapchat!

Suzan Hourieh Lindberg
Grundare, The Social Few

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.