Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Därför var drottning Elizabeth II Storbritanniens främsta influencer

Publicerad: 9 september 2022, 08:42

Drottning Elizabeth dog under torsdagen, 96 år gammal.

Foto: Wikimedia Commons / Library and Archives Canada / Getty Images / Janne Naess.

Beatles, James Bond och fish and chips i all ära, men drottning Elizabeth II var utan tvekan Storbritanniens främsta, och mest älskade, influencer. Hennes frånfälle väcker frågor om hur Storbritanniens varumärke kommer påverkas, skriver Resumés Amanda Törner i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

StorbritannienOpinionNyheterKrönikaYougovVarumärke

När världen under torsdagskvällen möttes av beskedet att drottning Elizabeth II hade gått bort på sitt skotska residens Balmoral, 96 år gammal, borde det inte kommit som någon större överraskning. Att drottningens hälsa inte varit den bästa har varit känt en längre tid. I oktober förra året tillbringade hon för första gången på åtta år en natt på sjukhus. När drottningens 70 år vid tronen skulle firas i början av sommaren orkade hon, som många förutspått, inte medverka på lika många tillställningar som planerats. 

Så nej, någon chock borde det inte vara. Men ändå. Drottning Elizabeth II har suttit på den brittiska tronen hisnande länge. Ta bara in detta: hennes första premiärminister var Winston Churchill. Så sent som tidigare i veckan hann drottningen ta emot Liz Truss som ny premiärminister, som då blev den femtonde i raden att skaka drottningens hand. Få britter – och få i världen – har minne av någon annan än henne som regent. I mångas ögon har hon nog rentav framstått som odödlig. 

Drottning Elizabeth II brukar beskrivas som en modersgestalt för britterna, som plikttroget hållit rodret genom den ena samhällsomvälvningen efter den andra. Ständigt med den ”stiff upper lip” som brittiska aristokratin är känd för – en symbol för en stoicism inför motgångar. Det råder ingen tvekan om att drottningen är en central del av Storbritanniens självbild. Men lika mycket är hon en fundamental del av Storbritanniens varumärke i omvärlden. Beatles, James Bond och fish and chips i all ära, men drottning Elizabeth II:s stjärnstatus var helt unik. 

LÄS MER: Drottning Elizabeth II är död – här är sex gånger vi sett henne i reklamfilmer

En av drottningens största styrkor har varit just hennes funktion som länk till en svunnen tid. Som en sådan har hon varit en konstant i en föränderlig värld, och bidragit med stabilitet och trygghet. 

Men, kanske har det även varit hennes största problem. 

Vi har redan sett exempel på länder som vill göra sig kvitt arvet från Storbritanniens kolonialism. Så sent som i november förra året valde Barbados att klippa banden till den brittiska monarkin och äntra sitt nya statsskick som republik. ”Tiden har kommit för att till fullo lämna vårt koloniala arv bakom oss”, lät det när landets förste president Sandra Mason meddelande beslutet. I Jamaica har liknande röster höjts. 

Om fler länder väljer att följa i Barbados fotspår, väcker det frågor om hur framtiden för Samväldet kommer att se ut. Kanske kan drottning Elizabeths frånfälle, hur stort tomrum hon än lämnar, innebära en möjlighet för Storbritannien att tvätta sitt varumärke från imperialismen dammiga arv. 

Prins Charles, som redan är 73 år, lär dock inte innebära några större förändringar. I Storbritannien har somliga argumenterat för att han borde lämna över direkt till sonen prins William, som representerar en ny generation av mindre konservativa kungligheter. Han bedöms av många ha betydligt större potential att modernisera monarkin och hitta sätt att göra den relevant i samtiden. 

Samtidigt talar popularitetssiffrorna sitt tydliga språk. Enligt Yougovs opinionsundersökningar är drottning Elizabeth den överlägset mest populära kungligheten – hela 76 procent av britterna har en positiv uppfattning om henne. Hennes efterträdare prins Charles, numera kung Charles III, får nöja sig med en popularitet på 42 procent. Inte heller prins William, hur tidsenlig han än må vara i jämförelse med sin farmor, når upp till drottningens nivåer. 

Så visst finns det mycket att göra med varumärket Storbritannien. Men det råder ingen tvekan om att de har förlorat sin främsta, och mest älskade, influencer. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.