Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”De rödgröna hotar medborgarnas valfrihet”

Publicerad: 11 juni 2010, 13:42

Rödgröna förbud, pekpinnar och regleringar står mot Alliansens mål att främja mångfald, konkurrens och kvalitet inom mediepolitiken. Det skriver kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.


Ämnen i artikeln:

Lena Adelsohn Liljeroth

Lena Adelsohn Liljeroth. Foto: Stefan Borgius.

Mediepolitiken är ett av de områden där de politiska och ideologiska skilje-linjerna mellan höger och vänster är tydligast. Att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är tveksamma till den mediemångfald som kommersiell tv och radio har inneburit är ingen nyhet. En granskning visar att också Miljöpartiet sällar sig till skeptikerna. Oppositionen vill införa förbud, pekpinnar, regleringar och skatter som skulle innebära färre valmöjligheter och sämre utbud för tittare, lyssnare och läsare.

Thomas Bodström gav ett tydligt exempel på detta när han motionerade om att försämra den svenska tv-branschens konkurrensförutsättningar genom att sänka den tillåtna reklam-tiden i tv. Att detta innebär en väsentlig risk för att svenska tv-företag flyttar sin verksamhet från Sverige väljer uppenbarligen Thomas Bodström att bortse från. Det säger en hel del om Socialdemokraternas syn på tv som en framtidsbransch i Sverige.

Moderaterna och Alliansen skiljer sig från oppositionen genom en mer liberal syn på medierna och genom en vilja att undvika detaljreglering. Vi lägger fast ramverk och regler, sedan är det upp till andra att utnyttja de möjligheter som finns. Människors fria val ska avgöra, inte politikernas tycke och smak.

Mycket har hänt under den senaste mandatperioden. Tittarna har fått ökad valfrihet, SR och SVT har fått ett tydligare kulturuppdrag och tillståndsgivningen har avpolitiserats. Företagen har fått bättre konkurrensvillkor och den nya radio- och tv-lagen innebär ännu bättre villkor för de svenska tv- och radiobolagen. Alliansen har format ett regelverk som främjar mångfald, konkurrens och kvalitet.

Oppositionen, å sin sida, verkar - även på detta område - vilja vrida tiden tillbaka. Att det gäller Socialdemokraterna och Vänsterpartiet kommer knappast som en nyhet. Men hur står det till med oppositionens tredje part, Miljöpartiet?
Miljöpartiet lyfts av somliga fram som ett parti, med en tämligen liberal syn på det mesta, inklusive mediepolitiken. En studie av partiets webb (Vår politik, A till Ö) visar att detta inte stämmer. Intrycket är långt från -modernt och frihetligt, i stället domineras bilden av begränsningar, pekpinnar och förbud.

Exemplen är många: I avsnittet ”Demo-krati och media” står Miljöpartiet fast vid att staten ska styra ägandet över medieföretagen samtidigt som man helt låter bli att nämna såväl närings- som etableringsfriheten. I sitt partiprogram från 2005 skriver partiet att man ”vill utöka public service med en rikstäckande tidning”. De svenska tidningsföretagen, som redan är under hårt ekonomiskt tryck ska således möta en offentligt helfinansierad konkurrent, i form av ”Statens Nyheter”.

Vidare lyser skepsisen mot reklam som sådan igenom gång på gång. Ett citat ur avsnittet ”Reklam och konsumtion”: ”Dagens konsumtionssamhälle hålls vid liv av skapade och konstlade behov. Dessutom gynnar reklam stora och kapitalstarka företag på mindre företags bekostnad. Vi vill därför begränsa reklamens utbredning och motarbeta reklam som inte efterfrågas.”

Ur partiprogrammet (sidan 16–17):
• Ökad politisk styrning av vilken typ av reklam som kan anses vara lämplig och inte.
• Höjd reklamskatt.

Jag har svårt tro att oppositionen vill återinföra radio- och tv-monopolen eller att Socialdemokraterna återuppväcker sitt gamla förslag att förbjuda parabolantenner. Däremot ligger det i farans riktning att de rödgröna – på olika sätt – kommer att begränsa valfriheten, reglera annonserna och styra innehållet åt det mer ”ideologiskt korrekta” hållet. Med piska och morot ska medieföretagen förmås att anpassa sig och medborgarna får finna sig i begränsad valfrihet och en större dos statligt godkänt innehåll.

Inom Alliansen har vi ett helt annat synsätt. Målet för politiken är att fortsätta att främja mångfald, konkurrens och kvalitet! Tittarna, lyssnarna och läsarna ska ha största möjliga valfrihet.

Lena Adelsohn Liljeroth, (M), kulturminister

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Lena Adelsohn Liljeroth

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.