Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Den avgörande skillnaden mellan strategi och taktik

Publicerad: 24 maj 2021, 07:55

Foto: Andreas Elgstrand

Skillnaden mellan de två ges ofta lite väl enkla och bristfälliga förklaringar, det skriver varumärkesstrategen och tidigare MEC-vd:n Daniel Collin.


”Det blir så jäkla rörigt så fort jag ska prata med dem om strategi”, sa en vän häromdagen.

Tacka tusan för det, väldigt få kan på ett tydligt sätt redogöra för skillnaden mellan strategi och taktik.

Mer än att (som exempelvis undertecknad) slänga sig med uttryck som att ”strategi handlar om att vinna kriget och taktik om att vinna slaget”. 

Eller ”strategi handlar om att välja bort”.

Och varför inte ta med en annan favorit: ”kultur äter strategi till frukost”, så får vi med lite mjuka värden också.

Lite närmare kommer kanske de som säger att ”strategi är långsiktigt medan taktik är kortsiktigt”. 

Kruxet med det är att långsiktigt och kortsiktigt inte heller alltid är helt tydligt – vad det ena och det andra innebär.

Och att det är rörligt. 

Ett alternativt sätt att veta om du har en strategi eller en taktik skulle kunna vara följande:

Medan taktik är beroende av omständigheter står en strategi stadigt oavsett eventuellt förändrade omständigheter.

Det vill säga, om du behöver ändra din strategi på grund av yttre eller inre omständigheter – så hade du egentligen inte en riktig strategi. Du hade en taktik.

Exempel: Att Zlatan Ibrahimovic först kom tillbaka till landslaget för att sedan på grund av skada vara utanför igen har inte påverkat Janne Anderssons tanke på (strategi för) vilken slags fotboll Sverige ska spela i EM.

Det har självklart gjort att han fått tänka både lite fram och tillbaka i de olika spelarnas respektive roller (taktik), men den övergripande strategin har han garanterat hållit fast vid.

Eller för att ta ett exempel lite närmare vår bransch: Assar Gabrielssons och Gustaf Larsons strategi när Volvo grundades var: ”Bilar körs av människor. Grundprincipen bakom allt vi gör på Volvo är därför och måste alltid vara, säkerhet”

Att det finns konkurrenter som gör minst lika säkra bilar har inte fått Volvo att byta Gustafs och Assars inriktning = den är en strategi.

Samma med Ingvar Kamprads vision att skapa en bättre vardag för de många människorna – och strategin att detta görs genom att Ikea säljer prisvärda möbler.

Att vara agil, snabbfotad och anpassningsbar är helt avgörande för långsiktig överlevnad.

Det vill säga att behärska det taktiska.

Lika avgörande är det att ha en riktig strategi.

Annars är du som Alice i underlandet när hon träffar katten Lewis som säger: ”om du inte vet vart du ska spelar det ingen roll vilken väg du tar.”

Eller: du riskerar att plötsligt vakna upp och vilset undra ”vart tog vägen vägen?”

Daniel Collin, varumärkesstrateg och tidigare vd på MEC

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.