Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Den dolda förklaringen till mediernas förtroendekris”

Publicerad: 23 September 2016, 11:10

Sofia Wadensjö Karén.

Foto: Mårten Färlin

Seriösa publicister måste bli bättre på att utskilja opinionsjournalistik från saklig nyhetsrapportering i digitala medier, skriver Sofia Wadensjö Karén.


Ämnen i artikeln:

Sofia Wadensjö KarénJournalistik

I dag konsumerar ju många nyheter via sociala medier. Utan att ha sökt upp ett specifikt medievarumärke hamnar läsaren på en enskild artikel – helt i avsaknad av tydlig kontext eller annat sammanhang. En ledare, en nyhetsartikel, en kommenterande text eller en krönika? På nätet ser allt ungefär likadant ut. Inte för dig och mig kanske, men definitivt för den som kanske inte ens har koll på en papperstidnings olika avdelningar, än mindre dess ledarskribenter.

Lägg därtill att opinionsjournalistik och kommenterande texter delas flitigt i sociala medier och dessutom att landets mediehus sedan en tid tillbaka har haft som uttalad strategi att lyfta och bygga sina profiler.

Vad blir följden? Vilken bild får den inte så medie­kunniga konsumenten av dagens journalistik? Svaret är förstås att majoriteten av all journalistik är åsiktsdriven. Att journalister framhäver och driver det de själva personligen tycker. Om detta sker på nyhetsplats, på ledarplats eller i en krönikekontext är dessvärre inte transparent för dessa läsare.

Att förtroendet för medierna minskar vet vi. Lika­så att förklaringarna därtill är många. Men kan vi ha missat en av de allra enklaste förklaringarna? Jag tror det. Historiskt sett har det ju inte varit så här. Olika texttyper har i decennier innehaft olika – och tydliga – platser i en papperstidning (ledartexterna till exempel i början av en tidning, synbart separerade från nyheterna) samtidigt som de olika textgenrerna distinkt har märkts ut genom formgivningen (en personligt skriven krönika har exempelvis glasklara grafiska element).

Men vad hände när ledaren eller krönikan blev digital? Nuvarande "inifrån och ut"-perspektiv är pinsamt. För oss invigda är det självklart att vi läser opinionsjournalistik om bylinen är Tove Lifvendahl eller Karin Pettersson. För andra är det bara två namn. Bland många.

För att motverka den rådande förvirringen måste vi seriösa publicister bli bättre på att tydligt utskilja opinionsjournalistik från saklig nyhetsrapportering. Genom en färg, en symbol eller ett ord? Det viktiga är inte hur, utan att.

Sofia Wadensjö Karén
Styrelseordförande, Utgivarna/vd, Vi Media

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.