Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Yasmine Winberg: Den hårfina gränsen mellan briljans och att bli diskad

Hur mycket får man inspireras av andra innan något anses vara kasst? Det funderar Resumés chefredaktör Yasmine Winberg över i en ledare.

Publicerad: 25 mars 2022, 11:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg.

Foto: Janne Naess.


Ämnen i artikeln:

ResuméYasmine WinbergGuldäggetHåkan Hellström

I en Spotifylista döpt till Håkan Helstöld kan de som vill fördjupa sig i hur Sveriges mest populära artist har inspirerats av andra

”Allt är falskt och bedrägeri, men det struntar jag i, för vi dansar och du har så mjuka läppar”, sjunger Håkan i ”Kom igen, Lena”. 

Den som kan sin Cornelis Vreeswijk känner igen raderna – nästan exakt återgivna – från ”En visa till Veronica”. Och så fortsätter det: Spotifylistan är 44 låtar lång.

En annan geniförklarad kreatör med inspirationslusta är regissören Quentin Tarrantino. Han har gjort sig en hel karriär på metafilm där referenser till andra filmer står som spön i backen. Med den äran. Efter en förkarriär som anställd i videobutik är konstnärens referensbibliotek nästintill oändligt.

Den här texten publicerades först i Resumés magasin

Nummer 3/2022 innehåller också bland annat ett stort reportage om hur design förändrats genom tiderna och en djupdykning i Metaverse. Resumés magasin ingår i din prenumeration. Har du ingen? Lugn, det fixar du här.

Dessa gossar är naturligtvis inte ensamma om denna metod. I en värld där allt redan har sagts och gjorts – en värld som dessutom blivit betydligt mindre och mer lättillgänglig i och med digitaliseringen – handlar det snarare om att hitta det mest kreativa sättet att sno på. Det är ingen slump att TV4:s långkörare Så mycket bättre, som går ut på att förbättra redan befintliga låtar, kom ett decennium efter att internet slagit igenom på riktigt. Som karaktären Danny Vinyard i American History X uttryckte det: ”Någon annan har varit bäst på att säga det som ska sägas. Så om du inte kan toppa det som redan sagts, stjäl det.”

Samtidigt som denna stöld hyllas på vissa håll, förkastas den på andra. Guldägget tog detta år till en extremt ovanlig åtgärd när de enligt våra uppgifter, två veckor efter att juryn enats om alla vinnare, diskade bidraget ”A slow ad for fast people”. Åkestam Holst och 7Eleven blev snuvade på minst ett ägg eftersom kampanjen ansågs vara för lik Havas New Yorks ”Podfast” från 2020. 

LÄS MER: Åkestam Holsts bidrag diskas från Guldägget – två veckor efter juryns bedömning

Inställningen känns igen från alla de gånger jag själv har administrerat Månadens Kampanj. Ibland kan det nästan bli en ryggmärgsreflexmässig diskning för att någon i rummet råkar känna igen en kampanj från något som tidigare gjorts. Även om version två är bättre än originalet. Och det är fler än en aktiv person i marknadsföringsvärlden som har suckat högt när de – återigen – tvingas titta på Klarnas popcorndoftande pastellfärger och lekfulla ton med annan avsändare.

Att härma är en metod att förhålla sig till andras material på. Att göra göra precis tvärtom ett annat. Att gå emot trenden är i sig också en trend. För tre år sedan var designern Jonas Banker på byrån Banker Wessel trött på den avskalade designen. Det var dags för lite skoj, tyckte han. I dag har han ångrat sig. Klacksparkarna och pastellerna har gått till överdrift, berättar han i senaste numret av Resumés magasin, som handlar om design. Själv inspireras han av 60-talets modernistiska logotyper.

Det finns delade meningar om huruvida det är bättre, eller mer eftersträvansvärt, att vara en härmapa än en tonårsrevoltör. På rak fråga skulle de flesta nog föredra det senare. Själv är jag kluven. Man skulle väl kunna nöja sig med att konstatera att båda sätt för utvecklingen framåt.

PS. Jag är ett stort Håkan-fan.
Och själv stal jag introt till den här ledaren
från en gammal text i Café.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.