Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Den som vet priset på allt men värdet av inget är den sämsta köparen

Publicerad: 6 juli 2022, 07:41

Foto: Magnus Sandberg

Efter Resumés granskning av ad fraud har frågor om programmatiska annonser väcks. Självklart kan man bli lurad, skriver GroupM:s vd Martin Krona. Det är därför köpare måste investera i kunskap och kompetensutveckling.


Ämnen i artikeln:

GroupMAd fraudProgrammaticNyheterOpinion

Programmatiska köp har möjliggjort en otrolig effektökning av digitala köp men också skapat fallgropar. Genom programmatiska köp kan man köpa mindre grupper baserat på data i stället för att köpa breda grupper. Man kan köpa baserat på väder eller mindre geografiska ytor, kostnaden och tiden för en sådan transaktion för att göra det med manuella köp omöjliggör det. 

Kan man bli lurad i programmatiska köp? Självklart. Som bransch och som individuella köpare måste vi dock förhålla oss till de fallgropar som finns. Ledstjärnan på den resan är: Effekt före intryck.

Jag vet inte mycket om drivmedel men jag vet att oktanhalten kan variera och att jag med blotta ögat inte kan avgöra utspädning. Så om du ska tanka din bil är det viktigt att faktiskt lita på den som fyller tanken. Om du väljer att beställa bensin till 10% av priset av vad andra erbjuder via en sajt på darknet utan att kontrollera vad du får så har du tagit en rätt stor risk.

Du kan få 10.000 köpta följare på Instagram över en natt utan att det tillför något värde till din affär. Du kan få 100 följare genom dedikerat arbete som kommer utgöra hjärtat av din kundbas. På samma sätt kan alla blåsa upp antal intryck. Men inom modern digital marknadsföring ligger det sanna värdet i effekt, inte i antal intryck.

Tillbaka till den programmatiska världen. Man kan köpa annonsering på en så kallad öppen börs som har låga krav över vilka medieägare som ansluter sig. Man kan välja att köpa från den som är billigast utan att kontrollera vare sig kontext, innehåll eller nivå av fejkad trafik. Då blir det så klart väldigt billigt. Man kan också välja att begränsa vilka sajter på en öppen börs man vill använda utifrån ens egen bedömning av kvalitet, kontext osv.

GroupM köper i dag ca var fjärde annons som du ser. Det innebär att vi har rätt bra koll på olika sätt att maximera effekten av dem och vilka fallgropar som finns. Den del av de annonser vi köper via öppen börs är reglerade dels med teknik men också via en kontroll av de sajter våra kunder syns på. Jag är helt övertygad om att andra professionella byråer agerar likadant. Bedrägeri i Sverige när det köps via kunniga professionella personer med hjälp av tekniska system är försvinnande nära noll.

Vi bjuder på dessa tips till alla köpare:

1. Mät effekten av dina köp och experimentera om hur du kan öka den. Om du fokuserar på effekten i stället för kontaktkostnad kommer dina köp bara bli bättre och bättre.

2. Om du som kund är obekväm med uppsjön av begrepp och alarmerande budskap; våga ställa ”dumma” frågor. Du och din byrå sitter i samma båt.

3. Har ni annonsköp inhouse så acceptera kostnaderna för regelbunden utbildning. Det är tufft för byråer, men ännu tuffare för inhouse-specialister. Det är lätt att bli isolerad och inte få de resurser man hade behövt. Investera!

Martin Krona
Vd på GroupM

Läs Resumés och Dagens Medias granskning av annonsbedrägerier:

Vi tar jobb som frilansklickare – bedragarnas system för att komma runt botblockerare

Så många miljarder försvinner i ad fraud varje år i Sverige – och så gör du för att rädda dina pengar

Så slukar bottarna din annonsbudget

Vi bygger en aggressiv annonsbot och släpper lös den på Google – så funkar bedrägerierna inifrån

Cyberpolisen om ad fraud: ”Har inte hört ett ord från företag om det här”

Adfraudgurun uppmanar svenska annonsörer att skrota programmatic: ”Ni behöver inte tro mig – testa själva”

Kristina Juhlin: ”Det ligger i allas intresse att motverka ad fraud”

Så vill branschorganisationerna stävja ad fraud

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.