Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Den största varumärkesutmaningen kommer handla om transparens”

Publicerad: 10 December 2019, 10:26

Om årets buzzwords inom marknadsföring varit digital integritet och klimatkompensation, så kommer 2020 att handla om transparens, det skriver Resumés bloggare Ricki Petrini.


Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Hösten har radat upp ena syndabocken efter den andra som blottats medialt med fuffens i räkneverken. Voi tyckte att det lät bättre att alla turer med elsparkcyklar ersatte en bilresa i stället för en promenad. Så man körde på den kommunikationen. När felaktigheterna uppdagades i en granskning av Sveriges Radio blev det snabbt ganska tydligt att huvudstadens nya älskar-älskar inte-älskar-älskar inte-objekt inte var så klimatsmarta trots allt.

Om du mot förmodan undrar varför det finns en kluvenhet till elsparkcyklarna, så noterar jag att de flesta i min bekantskapskrets nu känner någon som kommit tillbaka till kontoret efter lunchen med ett blodigt jack i hakan efter ett fall på – nej, inte en rullande utan en liggande elsparkcykel på marken.

Året har också synliggjort vikten för företag att ha rätt formler när man räknar ut sin klimatkompensation. När SAS räknade ut sina utsläppsbesparingar så fick man helt andra siffror än övriga aktörer i resebranschen som räknat på samma flygsträckor. Det uppdagades i en granskande artikel i DN. Möjligtvis håller en ”inhemsk valuta” i en analog värld där informationen i sig själv inte är valutan. Med andra ord faller det platt på vår digitala spelplan där delad kunskap ofta blir vinnande receptet. Rätt information är hårdvaluta och kommer så förbli i en värld där 5G och AI ger konsumenten de rätta verktygen för att granska den.

Även internationellt har det varit en hel del spännande exempel på vad bristen av transparens resulterat i. Procter & Gamble ökade sin annonspeng på Instagram i USA och Canada men fick i slutändan ruttna ägg i korgen. Av alla som engagerat sig i kampanjen visade sig hela 54% vara fejkkonton, enligt en studie gjord av Instascreener.

Morgondagens vinnande kommunikationsstrategier blir inte att flasha med imponerande utsläppstal eller löften om uppnådda klimatmål. Det är för sent för det. I tider där 16-åringar står på barrikaden och agerar visselblåsare är det för sent för att peka på luftslott och hoppas på målgruppens ignorans. Tiden där tron på kommersiella spelare som samhällets mecenater är förbi. Kunden är för påläst för att behandlas som naiv.

”Walk the walk” eller ”leva som man lär” blir bra paroller att förankra i sin organisation för att undvika blue-washing (företags önskan om att uppfattas kompatibla med FN:s utvecklingsmål, när man i själva verket inte kan leva upp till samma mål som man vill förknippas med).

Transparens kommer att vara det enda tänkbara alternativet för vinstgivande bolag som vill få gehör. En slags kommunikativ avbön där det framgår att ”visst, vill vi tjäna pengar, men vi är fullt medvetna om våra avtryck”. Konsumenter kommer inte att godta annat än en 100-procentig insyn. 5G och AI kommer visserligen att vara tekniken bakom som möjliggör denna transparens. Men det är bolagen som måste bjuda in till en genomlysning av sina processer, må det vara produktionsförfaranden eller klimatpåverkan, närhelst på dygnet under årets alla dagar.

Det blir varumärkens verkliga utmaning 2020.

Läs fler blogginlägg från Ricki Petrini här!

Ricki Petrini

Bloggare på Resumé och head of content studio på Mediekompaniet

Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.