Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Det är äkta engagemang som betyder något”

Publicerad: 20 April 2016, 11:59

Det är inte vilka kanaler du syns i som spelar roll. Det avgörande är att skapa något som människor älskar och behöver, skriver Mikael Zackrisson på Ziggy.


Ämnen i artikeln:

Mikael Zackrisson

Vi lever i informations- och kunskapsöverflöd som vi inte hade kunnat drömma om som unga. Robotar tar över våra jobb och rent tekniskt kan vi egentligen lösa alla våra problem. Men trots det, eller kanske tack vare det, är behovet av mänsklighet större än någonsin.

Äkta engagemang är den mest attraktiva produkten i robot- och informationsöverflödsvärlden. Våra mänskliga gener letar som målsökande robotar efter det. Vi hittar Instagramkontona som drivs av individerna som verkligen gillar det de gör, oavsett om de passar in i välregisserad mediebild eller inte, läs Edward Blom.

När Edward signerar böcker kommer tonåriga killar i grupp fram och vill ta selfies med honom, av det skälet att de ser en man som gör det han älskar. I Melodifestivalens uppställning av skivbolagsproducerade artister är det den mest oförställda unga som vinner, det talar väl till barnet inom oss, tänker jag.

I medierna är det eldsjälar som min före detta chef Pontus Schultz – vila i frid – som folk lyssnar på. Inte för att han kanske gjorde den bästa tidningen, utan för att han gjorde det han trodde på. Det här är också skälet till att folk fortfarande har högt förtroende för kvalitetsjournalistik: den skapas för att man vill göra skillnad, inte för att avsändaren nödvändigtvis vill visa upp sig.

Det finns inget konstlat bakom, så fort det dyker upp sponsrade artiklar eller annan mystisk content marketing så vaknar våra små misstänksamhetsgener och vi börjar undra vad detta egentligen är. I informationsöverflödet blir det allt tydligare att vi som konsumenter väljer det vi vill ha. Reklam på nätet är spam, som Alexander Bard uttryckte det på Webbdagarna häromveckan.

Det vi vill ha är engagemang, det som är äkta. Det som är på riktigt. Därför är den största utmaningen för kommunikationsavdelningarna inte att lära sig hur man på enklaste och smartaste sätt lägger upp en kampanj på Snapchat, eller något annat nytt tekniskt verktyg eller nytt medium. Utan att jobba med verksamhetens identitet, kärnan, det som gör att folk går till jobbet varje dag. Skapa något som verkligen människor älskar och behöver.

Mikael Zackrisson
Marknads- & kommunikationschef, Ziggy

Ämnen i artikeln:

Mikael Zackrisson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.