Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Det är dags att lyfta oss i kragen, kommunikatörer”

Publicerad: 11 December 2015, 08:59

John Mellkvist, design- och varumärkesstrateg.

Kommunikationsbranschen har förlorat sitt självförtroende. Men det är inte för sent att vända utvecklingen. Det är dags att lära av Silicon Valley och försöka förbättra världen, skriver John Mellkvist.


Ämnen i artikeln:

FacebookHans BrindforsTeslaGoogleJohn Mellkvist

I en intervju här i Resumé nyligen konstaterade branschlegendaren tillika min gamla mentor Hans Brindfors att kommunikationsbranschen förlorat sitt självförtroende och sunda förnuft. Ord värda att lyssna på då Hasse har en sällsynt lång och innehållsrik karriär bakom sig, men samtidigt är fortsatt aktiv som få.

Det är bara att konstatera att det har skett en kunskapsöverföring över tid mellan konsult- och köparled. En ökad rörlighet mellan byrå- och kundsida som med tiden gjort att båda parter sitter på ungefär samma insikter. Gränserna mellan byrå och kund har blivit suddigare och wow-ögonblicken färre.

När branschen hade som mest självförtoende – tänk Madison Avenue på 60-talet – kom man till en reklambyrå för att be om råd och att ta del av kunskap man som kund inte hade. Inte sällan kom man också för att bjudas på en show. På senare år har det som efterfrågas från byråer alltmer kommit att handla om sådant man själv inte hinner med, eller att få något utfört enligt önskemål. Det upplevda värdet, eller möjligheten att se värdet om man så vill, har på så vis eroderats. Visst görs det fortfarande fantastiska jobb av begåvade människor, men branschen som helhet behöver återfå sin magnetism.

Nyligen läste jag ett bra citat av författaren Simon Sinek: "Det spelar ingen roll hur mycket vi vet. Vad som spelar roll är hur tydligt andra förstår vår kunskap."

Det är precis vad det handlar om här. Kommunikatörer har en talang för att hitta och lyfta fram det intressanta i en allt större ström av information. Att göra komplex materia begriplig för de många är helt avgörande för att knuffa världen i nya riktningar. Tyvärr är det alltför få som ser denna kunskap. Kommunikation är som kunskapsgren per definition ganska osynlig och svår att beskriva eftersom den hela tiden lånar ut sig till nya syften och med täta mellanrum måste hitta nya verktyg för att göra sitt jobb.

Det sägs att alla världens problem ytterst handlar om kommunikation. Det behöver inte ens vara 100 procent sant för att bli en utmärkt startpunkt för att återta branschens självförtroende. Vi har fått en tid där oro och problem i världen tyvärr blivit mer närvarande än på länge. Kommunikation är och kommer fortsatt vara en otroligt viktig komponent i att bygga och hålla ihop våra samhällen. Vad som behövs är mål och konkretion.

Varför inte inspireras av hur de stora teknikjättarna I Silicon Valley jobbar? De gör gemensam sak i att ge sig på enorma knäckfrågor för vår tid. Först var det världshälsan med exempelvis Googles satsning på biotechbolaget Calico – inriktade på att bromsa och till och med vända åldrande. Nästa nyckelord blev infrastruktur; den gigantiska internetdrönaren Facebook Aquila, solenergiprojektet Tesla Energy, Googles självkörande bilar och nu färdigställs snart den första testbanan för Hyperloop – ett eldrivet tåg som färdas i vacuumrör med ljudets hastighet.

DET är (och ger) självförtroende och hade aldrig varit möjligt utan tydliga visioner, samarbete över gränser och en lätt övertro på sin egen förmåga. "Science fiction är bara vetenskap före sin tid", som Facebook-grundaren Mark Zuckerberg så träffande sagt.

Vore det inte spännande om kommunikationsbranschen gemensamt tog tag i någon av de verkligt stora frågorna och på liknande sätt agerade större än sin bransch? Tänk att samla hela kollegiets skarpsinne och galenskap för att åstadkomma problemlösning på hög nivå, på eget initiativ och mot tydligt uppsatta mål. DET tror jag är vad som behövs för att återta det förlorade självförtroende som Hans Brindfors talar om.

Kommunikation i sig kan inte lösa hela världens problem, men den krävs för att motivera och de aktivera människor som ska göra jobbet. Just do it!

John Mellkvist
Design- och varumärkesstrateg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.