Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Det är Ola Sigvardssons fel att pressetiken är död

Publicerad: 15 December 2017, 12:39

Viggo Cavling, tidigare chefredaktör på Resumé.

Det pressetiska systemet måste gå snabbare än vad det gör i dag. Annars får vi snart tillbaka till 1800-talets lynchmobbar, skriver Viggo Cavling.


Ämnen i artikeln:

Allmänhetens Pressombudsman#MeTooOla SigvardssonPressetikViggo Cavling

För nio år sedan var jag chefredaktör på Resumé. Jag fick ett tips om att en personalfest med TV4-medarbetare hade spårat ur. Det hade hänt något i en badtunna och jag satte min bästa reporter på att gräva på detta. Leif Holmkvist kommer tillbaka med hela storyn och sen var det mitt beslut att publicera eller inte. Problemet var att det saknades en krok att hänga upp knäcket på. Det fanns ingen anmälan och TV4:s ledning mörkade att det ens var ett problem.

Under samma period skrev vi om en hög Expressenchef som var misstänkt för våldtäkt. Tyvärr gjorde vi ett fel i papperstidningen. Illustrationen till artikeln var ett klipp från Aftonbladet och lade man ihop artikeln och bilden gick chefen att identifiera. Trots att vi inte skrev ut hens namn blev jag som ansvarig utgivare fälld av Pressens Opinonsnämnd. Följaktligen drog jag öronen åt mig. Vi skrev inte en rad om den numera riksbekanta badtunnan och vad som hände i den.

I dag skriver Allmänhetens pressombudsman Ola SigvardssonDN Debatt om den senaste tidens utveckling. Han hävdar att förtroende för pressetiken har skadats av namnpubliceringarna. Det är ju självklart. Men vems är felet? Stannar till vid dessa meningar: "En del av de berörda personerna har valt att anmäla till Allmänhetens Pressombudsman, PO. Ärendena befinner sig under utredning och om några månader vet vi om Pressens Opinions­nämnd väljer att fria eller fälla tidningarna."

Ursäkta, men ska det ta "några månader" för Pressens Opinions­nämnd att fatta ett beslut. Vi befinner oss i en tid av sekundpubliceringar. Det händer lika mycket på en vecka i sociala medier som det gjorde under ett helt år på 90-talet. Människors liv krossas på bara några timmar när Facebook-mobben far fram. Om de pressetiska och juridiska systemen inte börjar agera snabbare är vi snart tillbaka till 1800-talet när en lynchmobb sparkade ihjäl hovmarskalk Axel von Fersen på Stora Nygatan i Stockholm.

Vintern 2017 är det uppenbart att landets ledande publicister har tagit alla fina ord och lagt dem under vagnen för att tillfredsställa de två drakarna Facebook och Google. Dessa två äger i dag den globala annonsmarknaden. Samtliga svenska publicister gör just nu vad som helst för att få några smulor från drakarnas bord. Hade jag publicerat historien om badtunnan för nio år sedan hade jag fått sparken. Idag kan historier betydligt tunnare leda till att dagens publicister får lönehöjning.

Den ekonomiska utvecklingen för medierna i Sverige går inte att vända, men den pressetiska kan och måste vi ta tag i. Ola Sigvardsson och hans nämnd har en central roll. Interimistiska beslut inom ett dygn kommer att förändra mycket. De bloggare och instagrammare som namnpublicerar ska jagas lika effektivt av det juridiska systemet. Är det verkligen bara jag som tycker att nu är dags för snabb rättning i ledet?

Viggo Cavling
Mångsysslare. Fd. chefredaktör på Resumé

Fotnot: Expressenchefen blev frikänd från misstankarna. Fallet lades ner med beslutet "finns ej skäl att anta att något brott är begånget".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.