Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Det bästa valet du kan göra? Färre alternativ

Publicerad: 18 mars 2021, 13:56

Många alternativ.

Foto: Unsplash

”Instinktivt föredrar vi människor val som går att återkalla. Men den instinkten sviker oss tyvärr”, skriver beteendevetaren Beate Undén i veckans Beteendebank.


Ämnen i artikeln:

Beteendebanken

Det har kallats 2020:s näst läskigaste pandemi: att ta upp kontakten med sitt ex. Skämt åsido, en reducerad social tillvaro i allmänhet och mer uttråkning i synnerhet är nog anledningen till att vi tar upp gamla bekantskaper. Och med det kanske börjar underhålla tanken på att starta om. Att göra slut är väl i vanliga fall något ganska definitivt, men när livet vänds upp-och-ner är det ju normalt att söka sig till bekanta och därmed betryggande omständigheter. Men hur påverkar det oss att hålla möjlighetens dörr på glänt? 

Vad säger forskningen?
I en ambitiös amerikansk studie höll forskare en tvådagars workshop i fotografi. Deltagarna fick lära sig fotografera och framkalla sina egna bilder. De ombads sedan välja ut sitt bästa foto till en utställning i London. I den ena gruppen fick deltagarna möjlighet att ändra sig. Man sa till dem att fotot skulle skickas med post först fem dagar senare och tills dess kvarstod möjligheten att byta foto. Den andra gruppen fick veta att fotot skulle postas redan samma kväll och att de därför inte kunde ångra sitt val. Man bad även samtliga deltagare att uppskatta hur nöjda de skulle vara med sitt fotoval några dagar senare. Studien avslöjade ett spännande samband. Det var få i gruppen med möjlighet att byta foto som faktiskt gjorde det. Men dessa deltagare var betydligt mindre nöjda med sitt val än de som fattat ett slutgiltigt beslut direkt. Att deras nöjdhet skulle minska över tid var inte heller något de själva kunde förutse. 

Forskarna provade i en uppföljande studie att fråga deltagare rakt ut vilken av de två experimentgrupperna de helst skulle vilja ingå i: den som kunde byta ut sitt foto eller den som fick göra ett oåterkalleligt val. De allra flesta föredrog möjligheten att ångra sig. Fördelarna med ökad valfrihet är alltså uppenbar för människor, men desto svårare är det att uppskatta nackdelarna med en utdragen ångerfrist. 

Och vad betyder det?
Generellt sett föreställer vi oss att valfrihet, till exempel möjligheten att ångra sig, ökar vår tillfredsställelse. Att veta att om vi vill, har vi rätten att återlämna en vara vi köpt, omboka en tågbiljett eller ändra ett eventsvar från ”kanske” till ”nej”. Eller hålla dörren till ett romantiskt förflutet öppen. Men som fotostudien visar är chansen att bli nöjd mindre när ett val är möjligt att återkalla. Så fort ett definitivt beslut har fattats börjar hjärnan rättfärdiga detta och ”fylla på” med anledningar till att det var rätt handlat. För de som designar valsituationer, till exempel hur lång ångerfristen ska vara för en köpt produkt eller tjänst, finns några lärdomar att göra. Instinktivt föredrar vi människor val som går att återkalla. Men den instinkten sviker oss tyvärr. Vi lyckas inte förutse att valfriheten kommer göra oss mindre nöjda med vårt beslut. Att öka kundnöjdheten kan alltså, tvärtemot vad man kan tro, handla om att ge människor mindre möjligheter att välja och ångra sig. Och när det gäller ditt ex är det bästa valet ofta att inte ge dig själv något val. 

 Beate Undén, beteendevetare

Källor:
Gilbert, D. T., & Ebert, J. E. (2002). Decisions and revisions: The affective forecasting of changeable outcomes. Journal of personality and social psychology, 82(4), 503.

Ämnen i artikeln:

Beteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.