Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Det behövs mer ESG-kompetens bland svenska kommunikatörer

Publicerad: 31 oktober 2022, 14:01

Företagens kommunikationsavdelningar måste öka kompetensen kring ESG-frågor (Environment, Social, Governance) för att förstå verksamhetens strategiska utmaningar och öka värdet av kommunikationsrådgivningen. Det kan bli helt avgörande för er verksamhet, det skriver Carl Stenson, kommunikationsexpert inom hållbarhet på Danske Bank.

Ämnen i artikeln:

NyheterDanske BankHållbarhet

”Vi jobbar aktivt med hållbarhetsfrågor” – en sägning som de flesta kommunikationsavdelningar stoltserar med. Det låter så klart bra och bygger vidare på en tradition av att CSR-frågor länge legat på kommunikationsavdelningens bord (många kommunikations- och informationschefer har även titeln ”hållbarhetsansvarig” på sin CV).

Men ”att jobba med hållbarhet” är i dag mycket mer komplext än att jobba med CSR. Utmaningen för kommunikationsavdelningarna är att förstå regelverk och mekanismer som framöver definierar företagens ansvar inom miljö, socialt ansvarstagande och bolagsstyrning - ESG.

Ansvaret för ESG-frågor har flyttats från kommunikationsavdelningens bord. Hållbarhetsfrågan är helt integrerad och affärskritisk i många delar av verksamheten. ESG-frågorna definieras i dag av nya regelverk kring transparens och hur verksamheten hanterar och förebygger risker kopplat till miljö/klimat, social hållbarhet och bolagsstyrning. Därför förs diskussionen kopplat till ESG-frågor av en finanschef, en IR-chef, en hållbarhetschef, en riskansvarig eller vd – i bästa fall i samråd med en kommunikationsansvarig.

Det finns flera anledningar till varför kommunikatörer behöver öka kunskapen och förståelsen för vad begreppet ESG verkligen innebär och på vilket sätt externa realiteter kommer påverka de organisationer man jobbar för.

- Att förstå och sätta sig in i företagens ESG-risker blir ett styrmedel för att identifiera vilka strategiska kommunikationsaktiviteter som måste prioriteras. Det finns ingen annan avdelning än kommunikationsavdelningen som har en så övergripande bild av vad som sker på ESG-området i olika delar av organisationen.

- Den strategiska kommunikatören omvandlar företagets ESG-ambitioner till praktiska och konkreta budskap och aktiviteter som stärker kommunikationen både externt och internt. Det gynnar varumärket, engagerar medarbetare och skapar tydlighet som också bidrar till affärsmöjligheter och lönsamhet.

- Den riskmedvetna kommunikatören förutser vilka ESG-risker som kan bli kritiska ur ett varumärkesperspektiv och förbereder krisplanen. För att lyckas ta sig an ESG-frågan krävs ett genuint intresse-, förståelse och kunskap om vilka frågor som påverkar affären och verksamhetens hållbarhetsarbete; krig i vår omvärld, klimatförändringar, frågor kring biologisk mångfald, globala transport- och värdekedjor, jämställdhetsfrågor, styrelsens sammansättning och ersättningar, affärsmodeller och kommande EU-krav.

En bra början är att tillsammans med andra interna intressenter inventera verksamhetens risker (i ESG-sammanhang ofta definierade som materiella risker eller transitionsrisker). Identifiera vilken hållbarhetsdata ni redan idag rapporterar enligt något av alla de ramverk som finns på marknaden (om ni inte rapporterar - testa Worldfavor, en slags öppen linkedin för hållbarhetsdata).

Arbeta därefter fram en gemensam handlingsplan där kommunikationsaktiviteter vävs in i arbetet redan från start. EU kommer framöver kräva att alla börsnoterade företag på ett transparent sätt hållbarhetsrapporterar.

Om din organisation (oavsett om ni är ett mindre, icke noterat bolag eller en konsultverksamhet) vill vara leverantör till börsnoterade bolag kan ni vara säkra på att kraven framöver också kommer att gälla för er. Börsbolagen kommer ställa samma högra krav på sina leverantörer som lagstiftaren ställer på dem. Så det är lika bra att sätta igång med att ta ESG- frågorna på allra största allvar.

Carl Stenson, Kommunikationsexpert inom hållbarhet på Danske Bank

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev