Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Det borde medierna lära sig av Spotify”

Publicerad: 19 Februari 2016, 08:15

Mikael Zackrisson på Ziggy Creative Colony.

Mediebranschen jämför ofta nya tjänster med Spotify. Men vad många missar är att deras framgångar handlar om så mycket mer än själva innenållet, skriver Mikael Zackrisson på Ziggy Creative Colony.


Ämnen i artikeln:

Mikael ZackrissonZiggy Creative Colony

Ett Spotify för x-branschen. Det har blivit ett enkelt sätt att sälja in nya koncept och tjänster de senaste åren, inte minst i tidningsbranschen har det varit en ofta återkommande säljfras. Med det har man oftast menat en gemensam prenumerationstjänst, där användaren betalar för åtkomst till en stor mängd innehåll, från flera varumärken.

Den enorma musikkatalogen är så klart en viktig del av Spotify, kanske den viktigaste. Men Spotify är ju så mycket mer. Helt avgörande för att övertaget når ut har varit att alltid ha en fungerande gratistjänst med ett komplett utbud. Först var det bara på desktop, men sedan även i mobilen, när desktop slutade vara relevant. Kanske inte lika bra funktioner, kanske inte lika enkel att använda. Men att innehållet ska vara detsamma är något grundaren Daniel Ek har stridit hårt för, och även fått lida för, när artister har valt att lämna tjänsten.

Låt oss leka med tanken att tidningsföretagen skulle anamma denna princip. Ett komplett gratisutbud, men med restriktioner, kanske i form av tid, kanske i form av hur man kan välja att konsumera innehållet, hur man kan komma åt det. Vad skulle hända om vi översatte Spotifys tvingande random-spellistor till tidningarna?

I dag väljer de flesta tidningar att låsa in en del av innehållet i sina betaltjänster, och därmed egentligen skapa två olika typer av tjänster, med helt olika användarupplevelser. En som skriker efter uppmärksamhet, en annan som andas seriositet och tyngd. Inte helt lyckat för varumärket.

En annan viktig framgångsfaktor har varit sättet man har jobbat med dataanalys och personliga rekommendationer, och på så vis få användarna att faktiskt använda tjänsten. För man vet att ju mer man använder den, desto mer villig att betala för den blir man.

Jag har prenumererat på åtskilliga betaltjänster från de stora dagstidningarna, men aldrig fått några personliga rekommendationer. Däremot mycket grilltester, andra världskriget och allmänna tips om det journalisterna själva är mest stolta över.

Visst, mycket har blivit bättre de senaste åren, men man lider fortfarande av många år av dålig förståelse för användarupplevelsen och kundernas behov av att bli tilltalade som individer och inte kollektiv.

Mikael Zackrisson
Marknads- och kommunikationschef på Ziggy och opinionsbildare i Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.