Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Det ingen pratade om på Sound Stockholm

Publicerad: 22 November 2019, 09:12

Netflix, T-Mobile och Skype har alla visat värdet av att synka sina ljudidentiteter till respektive varumärkes visuella språk och användarupplevelse. Där har många svenska bolag fortfarande en lång väg att gå, det skriver Joar Lenz, ljudkreatör på designbyrån Bold.


Ämnen i artikeln:

Sound Stockholm

Igår var jag på den tredje upplagan av ljudfokuserade konferensen Sound Stockholm. Ett event som i år hittat ett bra upplägg med en mix av strategi, resultat och kreativitet. Vi fick lyssna på många talare och höra både välkända och helt nya ljudidentiter där en av de mest intressanta var den Oskar Linnros skapat för Tui.

Men det var ett par saker ingen pratade om på Sound Stockholm.

Varför lyfter ingen värdet i att skapa en ljudidentitet som effektivt jobbar tillsammans med varumärkets visuella språk, vilket enligt mig är nyckeln till en distinkt och minnesvärd varumärkesupplevelse.

Netflix ljudlogotyp skulle till exempel kännas påklistrad och påtvingad om de inledande slagen inte var synkroniserade med hur symbolen ritas upp eller om det uppföljande harmoniska innehållet inte fick understöd av den öppnande animationen.

På ett liknande sätt lyckas T-Mobile med sin enkla och effektiva pianomelodi synkronisera upplevelsen med logotypens visuella språk. Samtidigt skapar de även associationer till bolagets verksamhet och historik då melodin får en att tänka på en ringande telefon.

Att designa ljud som jobbar tillsammans med ett varumärkes visuella språk och skapar associationer till verksamheten binder ihop uttrycken till en mer distinkt och minnesvärd varumärkesupplevelse.

Det andra vi i publiken inte fick lyssna på är effekten av att integrera en ljudidentitet i produkter för att stärka användarupplevelsen. När vi upplever det är det så självklart och naturligt att vi nästan tar det för givet. Vad skulle våra digitala devices vara utan dess plingande notifikationer eller svepande interaktionsljud?

Skype har lyckats extremt bra med detta. De har skapat ett distinkt uttryck som är lika bubbligt som deras visuella uttryck och sedan applicerat det på varje essentiell funktion i deras produkt. Deras ljud är en given del av deras varumärke och hjälper dem särskilja sig mot sina konkurrenter som har snarlika produkter.

Det är fantastiskt att intresset för ljud ökar i den takt det gör och jag tror att fler och fler varumärken kommer att ta större kontroll över sin ljudidentitet under året som kommer. Men om de ska lyckas ta det hela vägen behöver de arbeta med det som en del av en helhet och inte någonting som appliceras utan ett tydligt släktskap med det visuella uttrycket.

Ett par avslutande tankar om dagen.

Om Mastercard fortsätter med att effektivt implementera sin ljudlogotyp kommer de ha en av de starkaste ljudlogotyperna inom 5 år.

Nästa år hoppas jag att priset för årets ljudbranding går till en ljudidentitet.

Joar Lenz

Audio creative, Bold

Ämnen i artikeln:

Sound Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.