Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Det kan The Last dance lära oss om vikten av lagbygge”

Publicerad: 12 Juni 2020, 09:28

Som så många andra har jag under senvåren fascinerats av dokumentärserien ”The Last dance” om Michael Jordan och Chicago Bulls otroliga lag som vann NBA sex gånger på åtta år. En bedrift som inte enbart möjliggjordes av Michael Jordans briljans och vinnarmentalitet – utan också tack vare lagbygget runt honom, det skriver Mikael Owilli, vd på Borg & Owilli.


Ämnen i artikeln:

Borg & Owilli

Just lagbyggen har alltid fascinerat mig och jag använder ofta min egen bakgrund som hockeyspelare på elitnivå för inspiration i mitt arbete som företagsledare. Jag ser flera aspekter från sportens värld, och inte minst Chicago Bulls, som är direkt överförbara till näringslivet och marknadsföring. För oavsett om man bygger ett vinnarlag eller ett framgångsrikt företag behövs både spetskompetens och bredd, ett strategiskt tänk och ett mod att våga gå sin egen väg. 

Ett långsiktigt tänk

Att sedan omvandla dessa ingredienser till framgång tar tid. Det krävs ett hårt och långsiktigt arbete som måste fortgå även vid motgångar. Michael Jordan vann sin första titel 1991, sju år efter det att han draftats. För många företag har den här våren och coronapandemin inneburit en svår utmaning. Vi på Borg & Owilli hade till exempel precis lanserat vår nya podcastsatsning med poddarna Framtidens industri, Småbolagspodden och Work at X när vardagen plötsligt förändrades. Men, det betyder inte att vi kan pausa vårt arbete – tvärtom. De företag som kommer klara den här perioden bäst är de som arbetar långsiktigt och fortsätter kommunicera med sina kunder. 

Våga vara annorlunda – våga vara er själva

Att värva Dennis Rodman, känd för att ställa till med problem, kan vid första anblick framstå som ett dumt beslut. Men det blev lyckat för både Dennis och Bulls, eftersom han, och Chicagos coach Phil Jackson, visste att Dennis var som bäst när han fick vara sig själv. Detsamma gäller med ett företags kommunikation. Visst måste det vara uppstyrt och det är bra att vara uppmärksam på trender, men det är när ni är er själva som ert budskap får verklig kraft. 

Våga testa oprövade vägar

Kraften i att våga testa nya vägar blir extra tydligt i samarbetet mellan Michael Jordan och Nike. Michael Jordan var en rookie, Nike var ett litet märke som främst var verksamma inom löpning. Med skon Air Jordan förändrade de inte bara hela sneakers-världen, utan även hur sportmärken i dag marknadsför sig med hjälp av idrottsstjärnor.

Lär känna spelarna

Phil Jackson var inte bara taktiskt duktig, han kände också sina spelare och visste hur han skulle prata dem för att få dem att prestera. Att förstå mottagaren, och vad denne vill, är av yttersta vikt i all kommunikation. Allt för många företag fokuserar mer på det egna budskapet, än på att lyssna till sina kunders behov. Det är när man vet vad ens kunder, och deras kunder, lyssnar till som man vet hur man ska kommunicera.

Hitta er story

I sportens ofta svartvita värld, där nya vinnare och förlorare koras varje år, är det enkelt att hitta en bra story. Att som ett företag hitta en egen historia som lyser lika starkt som The Last dance är svårt. Men även ett, för utomstående, alldagligt bolag har vunnit och förlorat på vägen som tagit dem dit de är i dag. Vänt motgångar till framgångar. Det alla företag behöver fråga sig när det är dags att sätta en kommunikationsstrategi är: vad är det som gör oss unika? När ni hittat er egen berättelse får kommunikationen ordentlig potential.

Mikael Owilli, vd, Borg & Owilli.

Ämnen i artikeln:

Borg & Owilli

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.