Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Det krävs en copywriter

Publicerad: 10 Februari 2021, 11:04

Amanda Gorman

Foto: Wilkimedia Commons

Många har nåtts av Amanda Gormans dikt under Joe Bidens installation, få har uppmärksammat hennes värv som reklamcopy: ”Kanske är det inte som poet man ska se Armanda Gorman som, utan som copywriter. Som förmedlare av hennes uppdragsgivares budskap”, skriver den frilansande copyn Marcus Ekemar i en krönika.


Innan söndagens Super Bowl läste den unga och hyllade poeten Amanda Gorman upp en dikt. Men till skillnad från de flesta poeter är det inte diktsamlingar hon främst är känd för, utan för att hon skrivit reklamcopy åt Nike och för att hon läste upp en dikt på installationen av Joe Biden som USA:s 46:e president. Framför allt det sistnämnda verket väckte stor uppståndelse. I USA blev det nästan unisont hyllat och i Sverige blev det mer eller mindre sågat på Expressen Kultur av Victor Malm, vilket visade sig vara en kontroversiell åsikt. Hennes poesi har jag egentligen inte mycket alls att säga om, det är andra människor mer lämpade att göra. Men kanske är det inte poet man ska se Armanda Gorman som, utan som copywriter. Och därför som förmedlare av hennes uppdragsgivares budskap. Visst, hon har gått på Harvard och är således långt mer välutbildad än undertecknad som gått dyr reklamskola i Stockholm. Och ja, hon har på egen hand fått större kunder än de flesta byråer kan drömma om. Även om hennes uppdrag inte är att kränga energidryck till 20-åringar utan något mer utmanande – att ena en splittrad nation – så löser hon likväl ett kommunikativt problem åt en uppdragsgivare.

Den rysk-amerikanske lingvisten Roman Jakobson delade in språket i sex funktioner, där han menade att såväl dikter som reklam använder språkets poetiska funktion, då båda är uttrycksformer som som fokuserar på meddelandet för meddelandets skull. Så att poesi skulle vara sammanflätat med reklam är långt ifrån en ny tanke. Varför var då Amanda Gormans ord det perfekta sättet att hylla covid-hjältar innan Super Bowl, denna kaskad av nation branding för de förenta staterna?

Efter att ett antal spelare med Colin Kaepernick och Eric Reid i spetsen valt att ställa sig på ett knä innan matcher i protest mot polisbrutalitet mot svarta har den amerikanska fotbollsligan NFL:s agerande skadat varumärket och frågor som ras har börjat diskuteras allt mer kopplat till NFL. Det står inte klart om det är ligan själva eller rapparen Jay-Zs bolag Roc Nation (som NFL samarbetar med i sociala frågor och bokning av artister) som bokat Amanda Gorman, men oavsett så framstår det i mina ögon som otroligt stark fingertoppskänsla. För ingen är nog lämpad att läsa en dikt innan Super Bowl än en ung svart kvinnlig poet som skrivit reklamcopy åt Nike och en dikt som lästs upp på en presidentinstallation efter fyra minst sagt turbulenta år med Donald Trump vid rodret.

Med rader som ”Because victory doesn't begin until we all win” (Nike) och ”We will rebuild, reconcile and recover,and every known nook of our nation and, every corner called our country” (Biden) har hon berört miljoner av amerikaner och upprört en handfull svenska literatturkritiker. Att kalla henne copywriter är inte menat att förminska, snarare att berömma. För att just beröra människor med något som anses så fult som reklam är förmodligen en ännu svårare uppgift än att göra det med poesi.

Marcus Ekemar, frilansande copywriter 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.