Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Det krävs för att bli expert – del 2

Publicerad: 28 Februari 2020, 09:12

Nu har vi äntligen kommit till den andra delen av ”Prestationen bakom expertnivå” – serien. Vi dyker nu ner i den djupa delen av studien och tittar på hur man ska träna på sitt hantverk som kreatör och vilken tid du faktiskt behöver lägga ner på avsiktlig träning, för att nå toppnivå, det skriver Johan Ståhlberg.


Vi har fått lära oss att talang är inget som är medfött, utan är något som vi måste jobba hårt för att få. Att ha en känsla för stil, till exempel inom balett som jag fotograferar mycket, är något som kommer från träning. Där träning ger mig insikter om hur dansen ska se ut, positioner av danssteg i olika skeden och annat som handlar om balett. Att studera balett ger mig en känsla av vad som är bra, snyggt och tekniskt fulländat – vilket då ger en känsla för stil.

Läs den första delen av serien här 

Precis samma gällde när jag jobbade som skidfotograf. I början hade jag inte koll på hur en bra skidsväng eller hur en switch cork 900 såg ut. Men med tiden lärde jag mig när i svängen eller i luften skidåkarens position är som bäst och när jag skulle ta min bild. Kunskap ger talang och känsla!

Vad skiljer avsiktlig träning åt från andra aktiviteter?

Är en fantastiskt bra fråga som vi ska reda ut nu. Jag kommer att avända mig själv som exempel i form av fotograf. Detta kan så klart översättas till vilket kreativt yrke som helst där du jobbar med ett kreativt hantverk. Så som copywriting, film, animering osv. Som fotograf sysslar jag med fotografering i många olika former, men de flesta av mina fotograferingar kan kategoriseras in i följande kategorier: betalda jobb (jobb), egna kreativa projekt (lek) och avsiktlig träning.

Betalda jobb: 

Innefattar att jag utför mitt yrke, ofta på en publik plats så som kundens kontor och där folk tittar på (kunden själv, art director mm). Prestationen är på högsta nivå (bilderna) och motiveras med en belöning (pengar). Här förlitar vi oss oftast på våra välbeprövade arbetssätt med tillförlitligt resultat. Att experimentera med nya tekniker med okänt resultat och tillförlitlighet, där vi riskerar att inte nå förväntade resultat, är ofta åsidosatt då priset för misslyckande är högt.

Lek / egna kreativa projekt:

Är aktiviteter som har inget (eller minimalt) ekonomiskt värde och oftast inget supertydligt mål i sig. Utan syftet är att ha kul och kanske få utlopp för upplagrad kreativitet. Detta kan vara att ta en sväng på stan och ta lite snapshots ”för det var länge sedan nu”. Målet är oftast är själva aktiviteten i sig än resultatet av den.

Avsiktlig träning:

Innefattar aktiviteter som är skapade för att öka min kunskapsnivå inom mitt område eller en del av mitt område. Till exempel att jag övar på hur jag kommunicerar och poserar en person framför kameran genom att fotografera folk som är ovana eller ogillar stå framför kameran. Att jag jobbar en specifik detalj, så som micro-kontraster i hudtoner för att mina bilder ska bli ännu bättre eller en ny metod för ljussättning som jag inte använt innan för att utveckla mina kunskaper om ljus och ljussättning.

Som ni ser skiljer mål, kostnad (energi och eventuellt pengar) och belöning i dessa tre. Där jobb kräver en del energi där prestationen är att tillfredsställa någon annan för belöning. Medans lek kräver väldigt lite energi, utan mål och prestation. Avsiktlig träning kräver en stor mängd energi, tid och ibland pengar (mentorer, kurser mm). Den är också oftast väl strukturerad för att få ut mesta möjliga av tiden. Där specifika uppgifter skapas för att jobba på sina svagheter och inte där man är som bäst = liten till ingen utveckling.

Avsiktlig träning är varken enkelt, oftast inte roligt och är inte över på ett nafs. Utan utövas under en period av ca 10 år och 10 000 timmar, innan man förhoppningsvis uppnår expertnivå av sitt yrke och hantverk.

Så här ska du träna

Avsiktlig träning. Alltså träning som har 100% syfte att du ska bli bättre på ditt hantverk. Vi pratar inte om att ta en vända på stan och ta lite snapshots, skissa lite lätt på det du ser utanför fönstret eller att utföra ett betalt ”bread and butter” jobb som frilansare.

Vad som utgör de optimala förutsättningarna för att utvecklas och bli bättre på sitt hantverk varierar beroende på dig som person, så klart. Men, det finns några kritiska kriterier som dina övningar behöver ha. Den mest kritiska, som jag även nämnde i första delen, är motivation. Att ha den enorma motivation det krävs för att uppnå målet att bli absolut toppresterande. För den mängd tid och energi det tar att träna och öva på rätt sätt, är stora.

Utöver en (enorm) mängd motivation och tid behöver dina övningar ta hänsyn till vad du kan innan, då inlärningskurvan dalar av med tiden och nya mer krävande uppgifter bör påbörjas. Du bör också ha en mentor (som har en högre nivå av kunskap än dig) som kan ge dig informativ och värdefull feedback och kunskap, baserat det resultat just du uppvisar. Detta för att sedan skapa nya uppgifter och övningar för att korrigera de eventuelle fel eller brister du uppvisar. För utan feedback från ett observerande öga, är den utveckling vi är ute efter svår att uppnå och inte särskilt effektiv i längden. Din coach/mentor/lärare ska även förse dig med övningar och aktiviteter som du kan jobba på mellan era möten.

Varför ska du ha en mentor tänker du? Tänk dig då en målvakt i fotboll. Under match kanske denne får 10–20 situationer/skott mot mål (ta siffrorna med en nypa salt/Mvh ej fotbollsspelare). Medan under ett träningspass, med en person avsatt att bara skjuta bollar mot mål i olika situationer – vid vilken situation tror du inlärningskurvan går upp?

En kreativ tennisarmbåge

Avsiktlig träning är som sagt tidsödande och kräver massor med energi. Detta är ju inte helt en ekvation som kanske ger dig glädje. Precis som med fysiska övningar kan man inte nöta för länge dag ut och dag in. Detta för att undvika mental utmattning eller förslitningsskador av för mycket fysiska övningar. För att få ut så mycket som möjligt av din avsiktliga träning under lång tid behöver du avsätta tid för återhämtning och vila som gör att du orkar träna varje dag och vecka, utan att bränna ut dig genom utmattning.

Detta får avsluta denna del av Prestationen bakom expertnivå. I nästa inlägg, som jag lovar kommer bli kortare, kommer vi gå in närmare på vad som krävs för att gå förbi expertprestation och göra något enastående och bryta ny mark!

Love,

Johan

Läs fler inlägg från Johan Ståhlberg här!

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.