Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Det måste bo en ”miljöingenjör” i oss alla

Publicerad: 20 januari 2021, 13:36

Maria Starck , Planning & Advocacy Director på Futerra.

”Bra kommunikation handlar inte längre om att bara berätta något eller underhålla. Den behöver skapa resultat bortom räckvidd, preferens och försäljning – den ska också förändra attityder och bidra i klimatarbetet”, skriver Maria Starck, Planning & Advocacy Director på Futerra, i en replik.


Ämnen i artikeln:

FuterraHållbarhet

Man ställer sig frågan hur relevant det är för konsumenten att fatta komplexa hållbarhetsdata och avancerade strategier. Vad kan konsumenten egentligen ta till sig? Science Based Targets och GRI är förvisso utmärkt och helt avgörande att ha på plats i ett seriöst hållbarhetsarbete, men vem kan bli berörd av det? Jo, intressenter såklart. Opinionsbildare, ägare, investerare och konsumenter som gräver lite extra. Alla dina bevis och rapporter är såklart inte till för alla, och TBH, det är hygien att det finns en tight hållbarhetsstrategi som omfamnar hela värdekedjan och företaget (inte bara nåt sub-brand) annars kan vi nog säga bye-bye till det varumärket inom kort.

Läs mer: Nej, hållbarhetskommunikation är inte som all annan kommunikation 

Ett företag som inte tar klimatomställningen på allvar kommer avfärdas lika självklart som i andra rättighetsfrågor. Vi PR-människor är ju otroligt bra att sniffa till oss risker, det borde vara en självklarhet att ställa tuffa frågor till sin kund. Då måste man ha klimatkunskap. Det måste bo en ”miljöingenjör” i oss alla, precis som vi har blivit duktigare på att vara mångfaldsexperter och feminister. Dessutom finns det ett annat perspektiv, nämligen hur kommunikationen kan vara ett verktyg för att hjälpa till med klimatarbetet. SBT bygger på klimatdata i hela företagets värdekejda: nämligen från jord till bord som nån kanske skulle sagt. En hamburgerkedja jag känner till slutar inte räkna sitt klimatavtryck förrän man också fått med gästernas biltur till restaurangen. Om företaget ska lyckas med sina mål, måste konsumenten fatta grejen och engagera sig i resan.

På Futerra tycker vi att man kan vara hur tramsig som helst för att få uppmärksamhet av sin målgrupp, bara man har sitt på det torra. Ta Brewdog t ex. Vilken otrolig hållbarhetsrapport (!) och on-brand-budskap de hade när de lanserade det nya klimatneutrala målet. Fuck you CO2 – nu kör vi. Det är exakt så de låter när en ny ale lanseras, så varför låta annorlunda när det ska kommuniceras klimatmål? Helt rätt. Tyvärr verkar det vara potentiell greenwashing. Vi kan inte hitta nån färdplan eller hur de jobbar med minskningen. Vi saknar bevisen när vi letar. (Nån annan här kanske vet?) Oavsett, du måste ha dina bevis på plats innan du ropar hej och du måste förstå när bevisen saknas så att du inte trampar i klaveret.

Vi har, precis som Lindberg klargör, passerat den punkt då det är nog med små förändringar här och där. Världen behöver radikalare omställning. Och som kreativa byråer kan vi hjälpa våra kunder att både förstå utmaningen, och göra omställningen attraktiv, spännande och lönsam. Vi behöver ett nytt mått på att mäta resultat. Bra kommunikation handlar inte längre om att bara berätta något eller underhålla. Den behöver skapa resultat bortom räckvidd, preferens och försäljning – den ska också förändra attityder och bidra i klimatarbetet.

Inom en snar framtid har alla byråer fattat att framgång är förändring. Change is coming.

Maria Starck
Planning & Advocacy Director
Futerra Stockholm 

Ämnen i artikeln:

FuterraHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.