Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Det morgontrötta varumärket

I stället för att sträva efter perfektion – vad skulle hända om varumärken började utforska de skavanker som gör dem mänskliga och älskvärda och hur de kan framhäva dem? Det frågar sig Patrik Beskow, grundare och kreativ chef på Affairs.

Publicerad: 5 juli 2021, 10:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Patrik Beskow är grundare och kreativ chef på varumärkes- och designbyrån Affairs.


Ämnen i artikeln:

VarumärkeVarumärkesstrategiVarumärkesbyggandeKrönika

När någon frågar vad jag arbetar med, så har jag ibland svårt att ge ett enkelt svar.  Vi har så mycket branschterminologi och buzzwords att en kan råka finta bort både sig själv och den som frågar.

För att undvika att hamna i den situationen, så har jag tillbringat lite tid med att försöka komma på ett enkelt svar som jag kan ha i bakfickan när frågan väl dyker upp. En övning som visade sig ge fler insikter än vad jag hade trott.

Efter lite funderande, så landade jag i att det enklaste möjliga svaret för mig är att varumärken är som människor och att jag hjälper dem att utveckla sin självkänsla och personlighet.

Det behöver nämligen inte vara svårare än så, även om vi i branschen ibland gillar att komplicera saker. Ett varumärke är i mångt och mycket uppbyggt precis som en människa med sin alldeles egna personlighet.

LÄS MER: Framtiden är tidlös

I kärnan har vi våra värderingar. Det vi tror på och tycker är viktigt att leva efter. Som till exempel allas lika värde, balans i vardagen eller en planet som mår bra. Dessa är grundläggande för att vi ska kunna navigera vår omvärld och fatta kloka beslut för både verksamhet och människor.

Värderingarna styr våra handlingar. För oss människor, till exempel vilka vänner vi umgås med, vilket parti vi röstar på och hur vi väljer att konsumera. För ett varumärke kan det betyda vilka typer av produkter/tjänster en väljar att utveckla, vilken kultur en skapar och vad en sätter upp för interna mål.

Handlingarna ligger till grund för vilka berättelser vi kan och väljer att berätta. Är vi en person driven av värderingar som kretsar kring att att livet är till för att maximeras, så berättar vi mer än gärna om när vi besteg Kilimanjaro. Och om vårt varumärke är drivet av en vision om ett hållbart samhälle, så kommer vi troligtvis forma historier som berättar hur det präglar våra produkter.

Berättelserna berättar vi med våra egna ord och vår unika röst. Vår tonalitet. Självklart anpassad efter olika sammanhang, men alltid med en röd tråd som håller människor intresserade. Men, vi måste även komma ihåg att lyssna – livet är inte en monolog, hur intressanta historier vi än tror oss ha att berätta.

Och sist men inte minst, så ramar vi in allt detta med hjälp av vårt utseende. Vår visuella identitet som ska förhöja upplevelsen av de tidigare stegen och ge ett bra och intressant första intryck.

Summan av alla dessa delar skapar en personlighet, oavsett om det är en människa eller ett varumärke. Är dessa delar genomarbetade och autentiska så är chansen även stor att varumärket har en stark självkänsla. En grundtrygghet som gör att det kan stå stabilt även när omvärlden förändras – i stället för att lockas med i en trend-driven ängslighet som ofta resulterar i att varumärkets själ byts ut mot en visuell look som passar in i rådande trend.

Genom att bryta ned varumärken på detta sätt så blir det genast enklare för en som inte är insatt i branschterminologi att förstå vad vi egentligen sysslar med. Men jag tror också att det är ett synsätt som kan vara lärorikt för oss som arbetar med varumärken på daglig basis.  För om varumärken är som människor, så bör vi ju kunna lära oss av insikter kring vad det är som gör att vi tycker mer om vissa människor än andra.

En tydlig insikt, är att vi människor inte är perfekta. Var och en av oss har vår beskärda del av skavanker, och det är ofta just dessa egenheter som gör vår personlighet unik och älskvärd. Jag är till exempel lite morgontrött och har relativt enkelt att bli orolig. Och även om jag stör mig något enormt på detta, så är det dessa egenskaper som gör mig mänsklig (och förhoppningsvis lite älskvärd av min omgivning).

Därför kan en ju fråga sig: varför strävar så många varumärken efter att framstå som ”perfekta”?

För jag menar, hur roligt är det att umgås med människor som hela tiden strävar efter att vara ”perfekta”?  Inte jätteroligt va?  Och hur mycket litar vi på människor som, när trender skiftar, dyker upp med ett helt nytt utseende och ny personlighet?  Inte speciellt mycket va?

Så i stället för att sträva efter perfektion, vad skulle hända om varumärken började utforska sina skavanker som gör dem mänskliga och älskvärda – om hur de kan framhäva dem?  Hur skulle till exempel det morgontrötta varumärket vara? Eller det som börjar fnittra när det är lite osäker?

För att sammanfatta: vi människor tenderar att vilja vara vänner med andra människor som har schysta värderingar, en unik personlighet och som som vågar bjuda på sig själva.  Det tror jag i allra högsta grad gäller även för de varumärken vi väljer att skapa djupare relationer med.

Jag skulle till exempel mer än gärna vara vän med ett morgontrött varumärke. Vilket typ av varumärke skulle du vilja vara vän med?

Patrik Beskow
Grundare och kreativ chef på varumärkes- och designbyrån Affairs

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.