Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Det svåraste beteendet att ändra i coronatider

Publicerad: 2 April 2020, 11:51

I veckans Beteendebanken tittar Rodolfo på varför så många har så svårt att hålla händerna borta från ansiktet, trots att vi vet att det minskar risken att smittas av det nya coronaviruset.


Ämnen i artikeln:

RodolfoCoronavirusetBeteendebanken

Att undvika smitta har plötsligt blivit en del av allas vardag. Vi stannar hemma, vi håller på avstånd från folk på stan och tvättar händerna till första versen av Broder Daniels ”Shoreline”. Men en grej verkar lite svårare än allt det andra – att sluta pilla oss i ansiktet. Varför är just det så svårt? En amerikansk vetenskapsblogg har undersökt det i jakt på en lösning.

Vad säger forskningen?

Studier visar att vi i genomsnitt tar oss själva i ansiktet 15 gånger i timmen. Även vid studier på intensivvårdsavdelningar visar det sig att inte ens utbildad vårdpersonal klarar att undvika det helt, även om snittet sjönk till fem gånger i timmen.

Att ta sig i ansiktet är till stor del utom vår medvetna kontroll, även när yttre faktorer påverkar hur frekvent vid låter fingrarna glida upp kring mun, ögon och näsa. En orsak till detta kan vara att vi helt enkelt inte har några tydliga mentala modeller att förlita oss på. Nysa i armvecket eller tvätta händerna är konkreta och välbekanta handlingar som vi vant oss vid sedan länge. Men att bara sluta ta sig i ansiktet är en abstrakt tanke som inte alls är lika lätt för vår hjärna att greppa. 

Och vad betyder det?

Ansiktsberöringen kan framkallas av att det till exempel kliar, eller bara hända medan vi är upptagna i andra tankar. Så vi måste hitta knep för att ersätta vårt vanliga pillande med annat, eller göra oss uppmärksamma på när det händer.

Ett sätt att minska hur ofta vi tar oss i ansiktet är att skapa fysiska barriärer som försvårar det. Enkla knep som att byta linserna mot glasögon kan hjälpa till. Eller att bara stoppa händerna i fickorna så ofta som möjligt.

När det gäller påkallad beröring som att klia sig är det lite enklare att vara konkret, och därmed enklare för hjärnan att skapa nya beteenden. Här kan man till exempel försöka jobba in vanan att klia sig med baksidan av handen som inte utsätts för lika mycket som fingrarna gör. Det kommer åtminstone till viss nivå minska risken för att få in virus i ögon eller näsa.

Att stoppa omedvetna beteenden är alltså ganska svårt. Men efter att ha läst det här kanske du reflekterar lite extra. Sådana små steg kan göra stor skillnad, så ha det i bakhuvudet nästa gång fingrarna åker upp i ansiktet.

Källa:

https://www.bi.team/blogs/how-to-stop-touching-our-faces-in-the-wake-of-the-coronavirus/

Emanuel Åström, Rodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.