Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Det var en gång en struts… 

Publicerad: 27 April 2020, 07:29

Resumés bloggare Daniel Collin om de tre karaktärer som kännetecknar olika förhållningssätt till coronakrisen; strutsen, hamstern och orienteraren.


I en anställningsintervju för många år sedan fick jag frågan om jag var bäst i medgång eller motgång.

Jag minns inte vad jag svarade, men att jag tyckte att det var en svår fråga.

Var det bästa svaret ”motgång”, signalerade jag väl att jag tycker om att kavla upp ärmarna?

Eller skulle det kunna tolkas som att jag är dålig i medgång?

Inte förmådde lägga i en extra växel för att öka farten ytterligare snäpp.

Förmodligen svarade jag något som gick att tolka på fler sätt, men när det kom till kritan visste jag redan då att jag bra i både och.

Samtidigt som jag kan vara dålig i såväl medgång som motgång.

Det beror ju på förutsättningarna.

Med detta i tankarna började jag fundera lite på hur annonsörer agerar och reagerar i rådande tider.

Vi som är nyfikna läser artiklar på Resumé, Marketing Week och AdAge, lyssnar på Peter Fields, Mark Ritson, nickar till Yasmine & Julia, Carin Fredlund med flera.

Som alla just nu säger samma sak: De som stoppar, eller drar ned på, sin annonsering gör fel.

Så hur kommer det sig att inte alla fortsätter, eller ökar sina marknadsinvesteringar?

Åtminstone de som faktiskt kan. Som inte måste stoppa alla rörliga kostnader för att överleva.

Är det för att vi förhåller oss olika till det som händer?

En fråga som kristalliserar sig i tre karaktärer:

Vi har till att börja med ”

1. Strutsen

”, som oavsett om det går riktigt dåligt eller bättre än vanligt väljer att se marknadsföring som något de kan pausa eller i alla fall inte bry sig om just nu. Stoppar huvudet i sanden och hoppas att allt går bra. Här placerar jag de flesta av våra banker och större delen dagligvaruhandeln.

Den andra karaktären är ”

2. Hamstern

”. Som inser att här gäller det att vara aktiv och med vibrerande entusiasm (eller desperation) kastar sig in i första bästa hjul och börjar springa för glatta livet. Fort går det, men att hjulet står still hinner hamstern inte notera medan den springer. Här hittar vi ett flertal idrottsklubbar, några medier och alla ”stötta-oss-så-vi-inte-går-under-företag”.

3. Orienteraren

Den tredje är ”Orienteraren”. Med karta och kompass i vardera handen läser denne karaktär noggrant av terrängen innan det bär av till första kontrollen. Så snart den är avklarad tar orienteraren upp karta och kompass igen, läser av och sätter fart till nästa kontroll. Och så vidare. Här landar inga tydliga branscher, men väl företag som exempelvis SAS som skolar om flygpersonal till vården – och får välförtjänt PR på detta samt DN som öppnar för gratis läsning när nyhetsuppdatering blir viktigt på riktigt.

Och vinnaren bland dessa karaktärer är såklart…. ”Orienteraren”!

Att med jämna mellanrum läsa av hur marknaden ser ut, vad målgrupper tänker och hur de agerar, för att därefter sätta fart mot nästa mål är ännu viktigare i föränderliga tider.

IAB skrev i en blogg nyligen att enligt en undersökning de gjort bland sina medlemmar framkom att 40% eller fler ändrar sin strategi dagligen.

Om det verkligen stämmer skulle jag säga att dessa +40% hör till kategorin ”Hamstern”.

För den som frekvent behöver ändra sin strategi har ingen strategi, även om den kan springa fort.

Naturligtvis är alla ni som läser Resumé ”Orienterare” med full koll på vikten av att titta på kartan – eftersom ju all kommunikation sker på mottagarens villkor.

Det blir för övrigt intressant att se vilka förändrade konsumentbeteenden vi just nu ser på kartor som blir bestående.

Hur stor inverkan det har att ett beteende förändrats för att vi blivit tvingade kontra om vi hade förändrat det för att vi vill.

Kommer den påtvingade förändringen bli bestående, eller kommer vi trilla tillbaka till gamla vanemönster?

Och återigen bli strutsar som kör ner huvudet i sanden, eller hamstrar som springer runt i ekorrhjulet, utan att fundera på varför?

Daniel Collin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.