Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Det våras för kompetensen i sportbranschen

Publicerad: 10 september 2021, 12:42

Brynäs Erika Grahm är den första kvinnliga sportchefen i Svenska Hockeyligan (SHL). ”Sänder ut helt rätt signaler till alla tjejer som drömmer om en karriär inom sportens värld”, skriver Joel Pallvik.

Foto: Pernilla Wahlman/TT

Efter en säsong präglad av skandaler, ifrågasatt kultur och avbrutet samarbete med huvudsponsorn Unicef utser Brynäs Erika Grahm till sportchef, den första kvinnliga i Sverige. ”Rekryteringen av Grahm är förmodligen en del av arbetet med att bygga upp varumärket Brynäs igen”, skriver Pack Trains sponsringsexpert Joel Pallvik i en spaning.


Ämnen i artikeln:

SponsringPack Train

 

Egentligen hade jag tänk inleda med att säga ”det våras för tjejerna i drottssverige”, men det hade blivit ett syftningsfel eftersom det är kompetensen det våras för. 

Vi har Jennie Silfverstrand på SHL som är vd för ligan, vi har Suzanne Hellström som är klubbdirektör i Degerfors IF och vi har Helena Taube Rehnmark som är försäljnings- och marknadschef på Svenska fotbollförbundet, för att nämna några kompetenta personer på ledande positioner i sportbranschen.

Numera har vi även Sveriges första kvinnliga sportchef för ett herrlag i ishockey. Erika Grahm har nyligen skrivit historia genom att bli den första kvinnliga sportchefen för ett herrlag inom ishockeyn. Här finns det något extra. Något utöver det vanliga. Erika basar nämligen över kärnan i många elitklubbars verksamhet – herrlaget. 

Givetvis blev detta en stor nyhet i våra två stora kvällstidningar och jag måste passa på att lyfta Fredrik Andersson på Aftonbladet och Adam Johansson på Expressen. Deras intervjuer med Brynäs nya sportchef tar självklart utgångspunkt i det historiska, men därefter handlar det enkom om sportsliga frågor, ekonomiska utmaningar och vilken prägel Grahm vill sätta på Brynäs. Uppfriskande! 

Tillträdet av Grahm kommer även lägligt ur ett medialt perspektiv. Just nu kan man se Belinda Olssons ”Från savannen till Tinder” på SVT-play där hon undersöker våra biologiska skillnader. Påverkar de oss i vardagen? Påverkar de våra yrkesval, hur vi klarar skolan eller hur barn leker? DN har även en vetenskapsserie om könet och hjärnan i detta nu.

Det forskarna kommer fram till i SVT och DN är att det finns skillnader mellan könen, på gruppnivå, men att den största utmaning är i hur vi värderar dessa skillnader. 

Samtidigt vet vi att sporten skapades av män för män och det har troligtvis tagit tid, kanske lite väl lång tid, att ställa om gubbväldet till ett mer samtida format som tar vara på all kompetens, olika perspektiv och nya möjligheter. 

Ur ett varumärkesperspektiv finns det flera fördelar av att sätta kompetens framför kön, men eftersom vi lever i den tid vi gör blir det nyheter när kompetensen ”råkar” sitta i en kvinna. 

Och detta sänder trots allt ut helt rätt signaler till alla tjejer som drömmer om en karriär inom sportens värld. Det är framåtlutat och vägvisande – det är något som näringslivet (sponsorer och partners) vill vara en del av. 

Dessutom är rekryteringen av Grahm förmodligen en del av arbetet med att bygga upp varumärket Brynäs igen. I våras briserade nämligen uppgifterna att två herrspelare satt anhållna misstänkta för våldtäkt. Det i kombination med Brynäs höga svansföring inom hållbarhet med ”En bra start” gjorde att varumärket naggades i kanten. Inte minst när huvudpartnern Unicef valde att lämna Brynäs.

Obeaktat varumärkesfrågan gillar jag utvecklingen på ett personligt plan eftersom jag växte upp i ett matriarkat med en mamma som inte ryggat för något, som stått upp för de svaga och där åskan slog ner med dunder och brak om någon frågade henne om hon behövde hjälp med att byta däck på bilen: ”Jag behöver inte någon jävla gubbe för att byta däck!” Eller när hon tyckte det var onödigt med en ”gubbe” i förlossningssalen vid min födsel. Pappa fick snällt vänta på en pall utanför. 

Min mamma har verkligen lärt mig att ens färdigheter inte är könskodade eller att etnicitet, ursprung, religion eller sexuell läggning spelar roll. Det som spelar roll är din inställning och förmågan att se osunda strukturer – för att sedan kunna utmana dessa. 

Trenden vi ser i sportbranschen får gärna hålla i sig. Den får gärna leta sig in i styrelserummet och i valberedningarna också. Båda gällande kön, ålder och ursprung. 

Inte för sakens skull – utan för att det kommer berika.

Joel Pallvik, sponsringsbyrån Pack Train

 

Ämnen i artikeln:

SponsringPack Train

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News