Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Djungelns lag råder på Linkedin – här är sju beteenden som irriterar Resumés redaktion

Publicerad: 1 oktober 2021, 11:53

Guldfisk, påfågel eller Golden retriever. Kanske är du en gam? Många har lyckats få en skjuts i karriären och byggt sina personliga varumärken med hjälp av en lyckad Linkedin-strategi. Metoderna kan innefatta skryt, tjat och rutinmässiga ryggdunkar. Här delar Resumés med sig några beteendemönster på plattformen som säkert fyller sina syften, men som också irriterar redaktionen.


Ämnen i artikeln:

LinkedinSociala medierKarriär

Ni är ursäktade. Linkedin är ett kosmos där jantelagen aldrig blir en del av uppförandekoden. Alla vet att en vässad profil förbättrar dina chanser att klättra på karriärstegen. Till skillnad från exempelvis Facebook har den enskilde individen dessutom fortfarande väldigt bra förutsättningar att skapa organisk räckvidd för sina inlägg, så länge innehållet är kvalitativt och efterfrågat.

Finns du inte på Linkedin är du suspekt, daterad och misslyckad. Kanske finns du inte alls. Men hur långt bör du egentligen gå i storytellingen om dig själv? Om din omnipotens och din rentav överjordiska kapacitet? Kanske kan alla se att kejsaren är naken. De kommer att minnas den där tävlingen, som i ärlighetens namn bara är ett diplom du har betalat alldeles för mycket pengar för. Nu lägger du upp posten igen. Minst 45 av dina kontakter vet att det är ett Kalle Anka-pris. Hur är det ens möjligt? Strategin skulle ju garantera dig maximal synlighet, applåder från människor du inte ens vet om de existerar och en och annan trött emoji i kommentarsfältet från den där äppelkäcka människan som nästan tycker att det är ett trademark när det snarare känns automatiserat. Nu står i stället corporate-bluffen där med brallorna nerhasade till anklarna. Är du en lögnare nu?

Inför ett lagom tränat öga är vi alla vilsna. Det finns inget vattentätt modus operandi. Inga exakta doser för att dopa din Linkedin-persona utan att åka fast. Men vi vill väl se en värld som inte bara är respektfull och formell? Utan också på riktigt organisk och autentisk. En plattform där kvalitet är ledord snarare än kvantitet.

Som den branschsajt vi är har Resumés redaktion samlat några beteendemönster på plattformen som är lätta att se igenom, som irriterar och som får fasaden att rämna trots att avsikten nog var den motsatta.

LÄS MER: Byråerna tappar kreativ spjutspets – här är sidbytarna (och deras icke-smickrande beskrivning av byråvärlden) 

 

Guldfisken

Återpublicering av inlägg är ett frekvent tips från Linkedin-gurus. ”Spara ett par evergreens”. Men varför egentligen? Även om du själv behöver stärka dig med karameller från minnenas aveny så är det gissningsvis inte alla som vill smaka på din nostalgi. Visst, det kan vara så att inte alla sett din post som du lade ut för ett år sedan, en månad sedan eller förra veckan. Visst, din post får kanske ackumulerade reaktioner och trafik. Det sparar tid och du kan nå alla dina kontakter i en annan tidzon, säg Canberra. Men bara för att algoritmerna älskar det så kanske inte ditt flöde älskar det. Du kan bättre! Ditt yrkesliv kan bjuda på lika relevant innehåll 2021 som 2019. Vi lovar dig. Har du inget inspirerande att bjuda på så avstå.

 

Gamen

Linkedin kan göra den visaste i rummet fartblind och kan få farbröder du tidigare hyste stor respekt för att helt tappa perspektiven. Du har skördat frukterna efter år av strategiska poster och leende sneglat upp mot himlen när räckvidden exploderar. Medarbetare från redaktionen får titt som tätt meddelanden från personer i branschen som uppmanar oss att gilla eller kommentera deras poster. Ibland helt random personer som till synes planlöst föreslår att den ska rekommenderas eller kanske till och med få våra röster i den ständigt stigande högen av tävlingar. ”Jag lovar du får en like av mig nästa gång”. I den här ekvationen vet vi påfallande ofta väldigt lite om graden av excellens hos personen på andra sidan. Och det är väl aldrig kul när förtroendet är brutet från start. För det här är en falsk lek. Eller hur?

LÄS MER: De gick från marknadschef till vd – här är deras bästa tips till den som vill få ledningen att lyssna

Ekorren

Nu är hon där i flödet i dag igen. Den här gången citerar hon Aristoteles och refererar till ett morgonmöte på Teams. Herregud! Att posta alltför frekvent kommer att göra att du blockas av kontakter. Är det alltför substanslöst kan det också flaggas som spam. Att konstant mata flödet med meningslösheter devalverar inte bara värdet av att lyssna på dig. Bilden av din arbetsplats späds också ut med irrelevant innehåll. Ställ alltid kontrollfrågan: Är det här relevant för kontakterna i mitt flöde?

LÄS MER: ”Du är för säljig” – så gick det till när vi försökte bli virala

Påfågeln

Påstådda bedrifter som uppenbarligen är uppblåsta kan förekomma både i form av inlägg och när rekryterare scrollar ner i Linkedin-profiler efter kompetenser och rekommendationer som kommit till genom utpressning. Att den inre cirkeln kan ha överseende med att du spänner bågen lite väl hårt, går upp i falsett över banala händelser eller ler ett plågat leende efter ännu ett ”bejublat” scenframträdande inför tio fikasugna åhörare på kick-offen i en bruksort X är en sak. De kanske har en viss tolerans och förförståelse inför dina behov. Men vad gör egentligen skrytet som aldrig tycks ta slut med ditt Linkedin-varumärke? I ett land där avundsjukan är en del av folksjälen ligger det ganska nära till hands att börja syna korten med större omsorg när samma person ständigt vinner. Rätt var det är så har du avfärdats som ett mänskligt luftslott. 

Papegojan

Linkedin är full av managementprosa. Du snappar upp någon truism som cirkulerar från en av alla dessa profeter. Efter några månader har du skapat en kanon av fraser som basuneras ut i tid och otid. Du avancerar från ”Kunden i fokus”-land till att till att börja prata om ”agil”. Men du fastnar inte där utan snappar upp plattityder från nya kontorsfilosofer som ligger i tiden. Till sist, i något som närmast kan liknas vid den nionde kretsen, monterar du fast motivationscitat och färdigpaketerade listor på obegripliga visuella omgivningar. Gå aldrig dit! 

Travhästen

Det är viktigt att vinna – till varje pris. Även om priset ifråga är så högt att man tummar rejält på både stolthet och integritet. Tävlingsarrangörerna vet vad de gör när de matar travhästarna med tävlingar som går att vinna genom ”folkets röst”. Vad gör travhästarna? Jo, de tolkar att detta ”folkets röst” utgör 1:a, 2:a och 3:e kontakter på Linkedin. Kontakter som bearbetas genom massmejl med uppmaningar om att lägga sin röst på just dem, tillsammans med oklara motiveringar till varför de ska kamma hem vinsten. 

Golden retrievern

Menlöst snäll och gillar allt. Strör Linkedin-emojis i flödet och har alltid ett ”Fantastiskt!” eller ”Otroligt bra gjort!” över även om det bara handlar om att du loggat in på måndag morgon. Bakom alla utrop kan du ju mycket väl finnas ironi eller förväntningar på samma respons. Men det finns genuina Golden retrievers som helt enkelt inte har så mycket att göra. 

All Kärlek!

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.