Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Död åt företagsfilmen – byråer måste våga utmana beställaren

Publicerad: 19 maj 2021, 08:33

Att skylla en fullkomligt ointressant företagsfilm på att ”det var så beställningen såg ut” håller inte längre, skriver Lars-Petter Steen, videoproducent på Spoon.


Manuset som dimper ned i byråns inkorg har stötts och blötts, skickats runt internt i organisationen och genomgått 12 korrvändor. Det har godkänts av marknadschefen, kommunikationschefen och, ja, till och med vd:n har efter några mindre justeringar gett sin välsignelse. Manuset, som absolut inte får ändras, ligger till grund för en film som med voiceover ska berätta hur framgångsrikt företaget är och vilka djupa värderingar det har. Det är nu upp till byrån att förverkliga företagets vision, och hela produktionen är redan dömd att misslyckas.

När jag började producera film åt företag för över ett decennium sedan var filmproduktion fortfarande en ganska kostsam historia. Ett större problem var bristen på både kreativitet och beställarkompetens. I princip alla företagsfilmer såg likadana ut. Om inte vd:n själv stod där som ett fån och babblade om något årsresultat, så var det en hurtig voice over som pratade sönder filmen till de mest klichéartade klippbilderna du kan tänka dig.

I dag ser det – delvis – annorlunda ut. Det spottas ut rörligt innehåll som aldrig förr från byråer som huserar allt fler videokunniga, och nystartade inhouse-avdelningar med internkompetens. Vem som helst kan kalla sig videoproducent med hjälp av gratis filmbibliotek och automatiserade videotjänster som sätter ihop bild, text och musik till en explainer på ett par minuter. Det har aldrig pratats mer om rörligt än vad det gör i dag.

Ändå fortsätter de dyka upp. Du vet vilka jag pratar om. De där filmerna där någon stackare med en lång titel hankar sig fram mot en prompter, eller en krystad voiceover som pratar och pratar och pratar och pratar, fortfarande ackompanjerat till de mest klichéartade klippbilderna du kan tänka dig. Tittaren har så klart glömt allt som sagts i samma sekund som filmen är slut.

Varför är det så här? Och vems är felet? Att säga ”det var så beställningen såg ut” håller inte längre. Vi på byråsidan måste bli bättre på att våga utmana beställningen och föreslå något bättre. Annars är vi inte mer än en automatiserad videotjänst.

En sak är säker. Prat kan aldrig vara grunden i ett engagerande rörligt berättande, oavsett avsändare och oavsett målgrupp. Det är sällan vad som sägs som engagerar och inspirerar i en film. Det är fotot, musiken, ljudet, grafiken, klippningen och karaktärerna som tränger igenom linsen med sina personligheter. Det är där kraften ligger i det rörliga berättandet – inte i mängden ord du kan packa inom loppet av filmens speltid.

Företagsfilmen som vi känner till den måste dö ut. Det finns alldeles för många fantastiska historier som företagen sitter på som inte får försummas på bekostnad av inbördes beundran-filmer. Filmer som bara kan uppskattas av beställaren själv.

Lars-Petter Steen, videoproducent på Spoon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.