Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Drottningens död väcker frågor om finkultur och fulreklam

Publicerad: 19 oktober 2022, 08:53

Yasmine Winberg.

Foto: Janne Naess

Nåde den som smutsar ner drottningens minne med något så sunkigt som reklamfilmer. Reaktionerna mot vår artikel efter Elizabeth II:s frånfälle ger en sorglig inblick i hur svenskarna värderar reklam. Det skriver Resumés chefredaktör Yasmine Winberg i en ledare.

Ämnen i artikeln:

ResuméYasmine WinbergElizabeth IIIkeaSveriges Bästa MarknadschefNyheter

Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


Ingen kan säga att drottning Elizabeth II:s död slog ner som en bomb. Hon blev 96 år och hade Winston Churchill som sin förste premiärminister. Det tar begreppet mindblowing till en helt ny nivå, men betyder förstås inte att dödsbudet var desto mindre sorgligt. En landsmoder har gått ur tiden och Storbritannien blir sig inte likt igen.

Nyheten spred sig snabbt i all världens medier. ”Elizabeth II var vid god hälsa under sin långa tid vid tronen”, löd en av The Guardians många rubriker. Vanity Fairs lite snävare bevakning fick rubriken ”Queen Elizabeth in pop culture: a history”. Och Resumé skrev: ”Drottning Elizabeth II är död – här är sex gånger vi sett henne i reklamfilmer”.

”Osmakligt”, dundrade den första Twitterkritikern som också lade till att hen fick ”en dålig känsla i magen”. ”Krystat”, tyckte en annan.

Att säga att vår artikel drabbades av en kritikstorm är att överdriva å det kraftigaste. Men det där twittrandet fick mig att fundera. Var det vår hyllning som var märklig – eller säger reaktionerna någonting om allmänhetens inställning till reklam och marknadsföring? I Vanity Fairs popkulturgenomgång finns ju prisade produktioner som ”The crown” och nationalklenoden Nalle Puh – men nåde den som smutsar ner drottningens minne med något så sunkigt som reklamfilmer.

LÄS MER: Därför var drottning Elizabeth II Storbritanniens främsta influencer

Attityden mot reklam har jag sett många gånger förr och branschen är dessvärre inte särskilt mycket bättre själv. Det finns som bekant även en hierarki här, där påkostade produktioner ofta blir prisade medan billig produktion får föraktfulla blickar i juryrummen. Ofta väljs enkla men tydligt affärsdrivande enheter bort till förmån för komplicerade sådana som kräver enormt mycket av mottagaren.

För några år sedan bad vi mätbolagen Nepa och RAM undersöka vilka kampanjer som hade högst liking hos folket. Resultatet gav alla svåra kreatörer hjärtattack. Det var enkelheten i budskapet som tog sig in i folks hjärtan, inte avancerade kunskaper i Photoshop eller intellektuella klurigheter. Och det är väl precis detta – diskrepansen i branschens och folkets syn på marknadsföring – som vid sidan av hög frekvens är orsaken till att svenskarna är megatrötta på den.

I det senaste numret av Resumés magasin hyllar vi Sveriges bästa marknadschefer. Vinnarna baseras på mätbolaget Xtreme Insights undersökningar kring hur konsumenterna värderar olika varumärken vad gäller förstahandsval och tänkbarhet. I år är det Ikea som står där som den klart mest lysande stjärnan. Bolaget har uthålligt och ihärdigt hållit fast vid Ingvar Kamprads vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna, i år bland annat genom att öka tillgängligheten via nya butiker i innerstaden. Så briljant men ändå så enkelt.

Stort grattis till marknadschefen Helena Gouveia, som utvecklar sina tankar om marknadsföring här. Och förstås till alla andra vinnande marknadschefer i årets tävling. Ingen av er spelar svår. Till dig som inte vann: se och lär så kan hatandet på reklam och marknadsföring kanske sluta existera.

Månaden i emojier

😵‍💫 Poliser ska inte gråta på Tiktok.
🤠 Byråkartan ritas om – ordentligt. Arc, Äleven med flera överraskar.

🤗 Ni vet vad ni ska göra inför lågkonja. Gasa.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev