Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Du slarvar mer med handtvätten än du tror

Publicerad: 24 September 2020, 11:42

I veckans Beteendebanken tar Beate Undén en titt på varför vi jämt och ständigt tycks överskatta oss själva och underskatta andra.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Läkare har skrivit ut betydligt mindre antibiotika i år och på många håll nås de uppsatta målen för att hejda utvecklingen av resistens. Den troliga förklaringen är såklart att social distansering och ökad hygien funkar bra även för ”vanliga” sjukdomar. I en enkät från tidigare i år angav 82% av svenskarna att de tvättar händerna oftare nu än de gjorde innan covid-19. Men studier visar samtidigt att man rapporterar betydligt fler handtvättar än man faktiskt genomfört, och vi tvättar sannolikt händerna mer sällan och kortare än vi både vill erkänna och tror att vi gör. Vad är den psykologiska grunden för den här övertron på det egna beteendet, och vad kan vi göra för att bli bättre på handtvätt, både att hindra båda pandemi och antibiotikaresistens?

Vad säger forskningen?

Att ha en överdrivet positiv bild av sina egenskaper och beteenden (jämfört med hur vi värderar andras förmågor) är enormt vanligt, något vi varit inne på tidigare i Beteendebanken.  Sedan de första psykologiska undersökningarna har människor nämligen gett sig själva toppoäng på de flesta positiva egenskaper, samtidigt som vi bedömer andras beteenden och karaktär mer verklighetstroget och därmed lägre. I en studie fick studenter till exempel ange hur ofta de själva åt nyttig respektive onyttig mat och hur ofta de bedömde att andra studenter gjorde det. De rapporterade sig överlag mer hälsosamma än de bedömde den genomsnittliga studenten, och sin konsumtion av nyttig mat hade de en särskilt snedvriden syn på. 

Så varför har vi den här överskattade självbilden? Delvis kanske vi inte får ärlig feedback av andra tillräckligt ofta, delvis är det säkert evolutionärt bra att vi tror på och gillar oss själva. En annan orsak kan vara att till skillnad från när vi ska bedöma andras förmågor, räknar vi när det gäller oss själva även in vår intention och ansträngning att vilja göra rätt, och tror felaktigt att dessa interna drivkrafter på något sätt trumfar faktiska hinder, både de psykologiska och de som finns i miljön. Det här menar socialpsykologen David Dunning som studerat effekten i årtionden. 

Och vad betyder det?

Det är alltså särskilt våra goda beteenden vi överdriver, och god handhygien är troligtvis ett exempel på det. En enkät med 12.000 brittiska hushåll visade att handtvätt sker oftare när det gjorts till en vana, så den som vill bli så hygienisk som den redan tror den är gör rätt i att alltid sjunga samma låt medan man tvättar eller alltid tvätta vid vissa klockslag. 

En sak som ödmjukar oss är paradoxalt nog att utveckla våra förmågor; ju bättre vi blir på något, desto mer realistisk blir vår självbild. Vi är dessutom alltså överlägset bättre på att korrekt bedöma andra än oss själva. Därför är det smart att ta till sig andras konstruktiva kritik på vårt beteende och våra förmågor om vi vill kvalitetssäkra vår självbild. 

 Beate Undén, beteendevetare

Källor:

Manun'Ebo, M., Cousens, S., Haggerty, P., Kalengaie, M., Ashworth, A., & Kirkwood, B. (1997). Measuring hygiene practices: a comparison of questionnaires with direct observations in rural Zaire. Tropical medicine & international health, 2(11), 1015-1021. 

Hoorens, V., & Harris, P. (1998). Distortions in reports of health behaviors: the time span effect and illusory supefuority. Psychology and Health, 13(3), 451-466.

Kruger, J., & Dunning, D. (1999). Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of personality and social psychology, 77(6), 1121. 

Aunger, R., Greenland, K., Ploubidis, G., Schmidt, W., Oxford, J., & Curtis, V. (2016). The determinants of reported personal and household hygiene behaviour: A multi-country study. PloS one, 11(8), e0159551. 

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.